RANCANGAN TAHUNAN
PENDIDIKAN MORAL
TAHUN 1
MINGGU
|
TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
DUNIA SAYA YANG INDAH
|
1.Kepercayaan kepada
Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan
sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhanNya berlandaskan pegangan
agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara
1.1 Mengetahui keunikan alam
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
1.1.1 Menyatakan keadaanalam di
kawasan tempat tinggal
1.1.2 Menceritakan kepelbagaian
ciptaan Tuhan
1.1.3 Menghargai alam ciptaan
Tuhan
1.1.4 Melibatkan diri dalam
menjaga keindahan alam
1.1.5 Mengamalkan sikap menghargai
alam ciptaan Tuhan
|
|
2
|
DUNIA SAYA YANG INDAH
|
1.Kepercayaan kepada
Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan
sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhanNya berlandaskan pegangan
agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara
1.1 Mengetahui keunikan alam
|
1.1.5 Mengamalkan sikap
menghargai alam ciptaan
Tuhan
1.1.3 Menghargai alam ciptaan
Tuhan
1.1.4 Melibatkan diri dalam
menjaga keindahan alam
|
|
3
|
SAYA BAIK HATI
|
2. Baik hati
Kepekaan terhadap
perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan
sokongan moral secara tulus ikhlas
2.1 Membantu keluarga
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
2.1.1 Menceritakan sifat baik hati
yang ada pada diri
2.1.2 Menyenaraikan cara
membantu keluarga
2.1.4 Menghulurkan bantuan
kepada ahli keluarga
|
|
4
|
SAYA BAIK HATI
|
2. Baik hati
Kepekaan terhadap
perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan
sokongan moral secara tulus ikhlas
2.1 Membantu keluarga
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
2.1.2 Menyenaraikan cara
membantu keluarga
2.1.3 Menyedari perasaan ahli
keluarga yang memerlukan
bantuan
2.1.4 Menghulurkan bantuan
kepada ahli keluarga
|
|
5
|
SAYA BAIK HATI
|
2. Baik hati
Kepekaan terhadap
perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan
sokongan moral secara tulus ikhlas
2.1 Membantu keluarga
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
2.1.1 Menceritakan sifat baik hati yang
ada pada diri
2.1.2 Menyenaraikan cara membantu
keluarga
2.1.4 Menghulurkan bantuan kepada ahli
keluarga
2.1.5 Menunjukkan cara membantu
keluarga
|
|
6
|
SAYA BERTANGGUNGJAWAB
|
3. Bertanggungjawab
Kesanggupan untuk memikul
dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
3.1 Melaksanakan tanggungjawab diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
3.1.1 Menyenaraikan tanggungjawab diri
3.1.2 Menyatakan kepentingan
melaksanakan tanggungjawab diri
3.1.3 Melaksanakan tanggungjawab diri
|
|
7
|
SAYA BERTANGGUNGJAWAB
|
3. Bertanggungjawab
Kesanggupan untuk memikul
dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
3.1 Melaksanakan tanggungjawab diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
3.1.1 Menyenaraikan tanggungjawab diri
3.1.2 Menyatakan kepentingan
melaksanakan tanggungjawab diri
3.1.3 Melaksanakan tanggungjawab diri
|
|
8
|
SAYA BERTERIMA KASIH
|
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan
untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa,
sumbangan atau pemberian
4.1 Mengamalkan sikap berterima
kasih
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
4.1.1 Mengucapkan terima kasih dalam
pelbagai bahasa
4.1.4 Memberi penghargaan melalui
pelbagai cara
|
|
9
|
SAYA BERTERIMA KASIH
|
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan
untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa,
sumbangan atau pemberian
4.1 Mengamalkan sikap berterima
kasih
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
4.1.1 Mengucapkan terima kasih dalam
pelbagai bahasa
4.1.2 Mengenali pelbagai cara memberi
penghargaan
4.1.3 Menyatakan perasaan
penghargaan atas pemberian yang
diterima
|
|
10
|
SAYA BERTERIMA KASIH
|
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan
untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa,
sumbangan atau pemberian
4.1 Mengamalkan sikap berterima
kasih
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
4.1.4 Memberi penghargaan melalui
pelbagai cara
4.1.5 Menunjukkan cara memberi
penghargaan
|
|
11
|
SAYA SENTIASA
BERSOPAN
|
5. Hemah tinggi
Beradab sopan dan berbudi
pekerti mulia dalam pergaulan seharian
5.1 Menunjukkan adab dalam tutur
kata dan tingkah laku
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
5.1.1 Mengenal pasti tutur kata dan
tingkah laku yang bersopan
5.1.2 Menyedari kesan tutur kata dan
tingkah laku yang bersopan
5.1.4 Menunjukkan cara berkomunikasi
dengan beradab sopan
dalam tutur
kata dan tingkah laku
|
|
12
|
SAYA SENTIASA
BERSOPAN
|
5. Hemah tinggi
Beradab sopan dan berbudi
pekerti mulia dalam pergaulan seharian
5.1 Menunjukkan adab dalam tutur
kata dan tingkah laku
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
5.1.2 Menyedari kesan tutur kata dan
tingkah laku yang
bersopan
5.1.3 Mengamalkan tutur kata dan
tingkah laku yang
bersopan
|
|
13
|
SAYA SENTIASA
BERSOPAN
|
5. Hemah tinggi
Beradab sopan dan berbudi
pekerti mulia dalam pergaulan seharian
5.1 Menunjukkan adab dalam tutur
kata dan tingkah laku
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
5.1.2 Menyedari kesan tutur kata dan
tingkah laku yang bersopan
5.1.1 Mengenal pasti tutur kata dan
tingkah laku yang
bersopan
|
|
14
|
HORMAT DIRI KITA
|
6. Hormat
Menghargai dan memuliakan
seseorang serta menghormati peraturan institusi sosial dengan memberi layanan
yang bersopan
6.1 Menghormati diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
6.1.1 Menyatakan cara menjaga
kehormatan diri
6.1.2 Menghormati diri sendiri
|
|
15
|
HORMAT DIRI KITA
|
6. Hormat
Menghargai dan memuliakan
seseorang serta menghormati peraturan institusi sosial dengan memberi layanan
yang bersopan
6.1 Menghormati diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
6.1.1 Menyatakan cara menjaga
kehormatan diri
6.1.2 Menghormati diri sendiri
6.1.3 Menghormati setiap individu seperti
menghormati diri sendiri
6.1.4 Menghormati peraturan dalam
aktiviti seharian
|
|
16
|
HORMAT DIRI KITA
|
6. Hormat
Menghargai dan memuliakan
seseorang serta menghormati peraturan institusi sosial dengan memberi layanan
yang bersopan
6.1 Menghormati diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
6.1.3 Menghormati setiap individu seperti
menghormati diri sendiri
|
|
17
|
SAYA SAYANG DIRI SAYA
|
7. Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan
cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas
7.1 Menyayangi diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
7.1.1 Menyatakan cara menjaga
kebersihan diri
7.1.2 Menyatakan cara menjaga
keselamatan diri
|
|
18
|
SAYA SAYANG DIRI SAYA
|
7. Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan
cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas
7.1 Menyayangi diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
7.1.1 Menyatakan cara menjaga
kebersihan diri
7.1.2 Menyatakan cara menjaga
keselamatan diri
|
|
19
|
SAYA SAYANG DIRI SAYA
|
7. Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan
cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas
7.1 Menyayangi diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
7.1.3 Menghargai diri dengan menjaga
kebersihan diri
7.1.2 Menyatakan cara menjaga
keselamatan diri
7.1.4 Menghargai diri dengan menjaga
keselamatan diri
|
|
20
|
SAYA SAYANG DIRI SAYA
|
7. Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan
cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas
7.1 Menyayangi diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
7.1.1 Menyatakan cara menjaga
kebersihan diri
7.1.5 Menjaga kebersihan diri
7.1.4 Menghargai diri dengan menjaga
keselamatan diri
7.1.6 Menjaga
keselamatan diri
|
|
21
|
SAYA BERSIKAP ADIL
|
8. Keadilan
Tindakan dan keputusan
yang tidak berat sebelah
8.1 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
8.1.1 Menyatakan contoh keadilan dalam
perlakuan seharian
8.1.3 Menyedari kesan ketidakadilan
dalam perlakuan seharian
8.1.4 Bertindak adil dalam perlakuan
seharian
|
|
22
|
SAYA BERSIKAP ADIL
|
8. Keadilan
Tindakan dan keputusan
yang tidak berat sebelah
8.1 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
8.1.1 Menyatakan contoh keadilan dalam
perlakuan seharian
8.1.3 Menyedari kesan ketidakadilan
dalam perlakuan seharian
8.1.4 Bertindak adil dalam perlakuan
seharian
|
|
23
|
SAYA SEORANG YANG
BERANI
|
9. Keberanian
Kesanggupan untuk
menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah
9.1 Mengamalkan sikap berani
mempertahankan maruah
diri
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
9.1.3 Mengamalkan sikap berani dalamaktiviti
seharian
9.1.1 Menceritakan perlakuan berani
mempertahankan maruah
diri
|
|
25
|
SAYA SEORANG YANG
BERANI
|
9. Keberanian
Kesanggupan untuk
menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah
9.1 Mengamalkan sikap berani
mempertahankan maruah diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
9.1.3 Mengamalkan sikap berani dalam
aktiviti seharian
|
|
26
|
SAYA YANG JUJUR
|
10. Kejujuran
Bercakap benar, bersikap
amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan
10.1 Mengamalkan sikap jujur dalamdiri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
10.1.1 Menceritakan perlakuan jujur
10.1.3 Menyedari kelebihan bercakap
benar kepada diri dan
orang lain
10.1.4 Mengamalkan sikap bercakap
benar dalam perlakuan harian
|
|
27
|
SAYA YANG JUJUR
|
10. Kejujuran
Bercakap benar, bersikap
amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan
10.1 Mengamalkan sikap jujur dalam
diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
10.1.2 Menyatakan sebab perlunya
bercakap benar
10.1.3 Menyedari kelebihan bercakap
benar kepada diri dan orang lain
10.1.4 Mengamalkan sikap bercakap
benar dalam perlakuan
hari
|
|
28
|
SAYA YANG JUJUR
|
10. Kejujuran
Bercakap benar, bersikap
amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan
10.1 Mengamalkan sikap jujur dalam diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
10.1.4 Mengamalkan sikap bercakap
benar dalam perlakuan
harian
|
|
29
|
RAJIN MEMBAWA JAYA
|
11. Kerajinan
Usaha yang berterusan,
bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara
11.1 Mengamalkan sikap rajindalam
perlakuan harian
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
11.1.1 Menyatakan ciri-ciri kerajinan
dalam diri
11.1.2 Menyedari kebaikan mengamalkan
kerajinan
11.1.3 Mengamalkan sikap rajin dalam
aktiviti seharian
|
|
30
|
RAJIN MEMBAWA JAYA
|
11. Kerajinan
Usaha yang berterusan,
bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara
11.1 Mengamalkan sikap rajindalam
perlakuan harian
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
11.1.2 Menyedari kebaikan mengamalkan
kerajinan
11.1.3 Mengamalkan sikap rajin dalam
aktiviti seharian
|
|
31
|
RAJIN MEMBAWA JAYA
|
11. Kerajinan
Usaha yang berterusan,
bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara
11.1 Mengamalkan sikap rajindalam
perlakuan harian
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
11.1.1 Menyatakan ciri-ciri kerajinan
dalam diri
11.1.2 Menyedari kebaikan mengamalkan
kerajinan
|
|
32
|
AYUH BEKERJASAMA
|
12. Kerjasama
Kesediaan melakukan
sesuatu untuk kepentingan bersama
12.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
12.1.1 Menyatakan kebaikan bekerjasama
12.1.2 Menyenaraikan aktiviti yang boleh
dilakukan bersama-sama
12.1.3 Menceritakan perasaan setelah
melaksanakan aktiviti
bersama-sama
|
|
33
|
AYUH BEKERJASAMA
|
12. Kerjasama
Kesediaan melakukan
sesuatu untuk kepentingan bersama
12.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
12.1.2 Menyenaraikan aktiviti yang boleh
dilakukan bersama-sama
12.1.3 Menceritakan perasaan setelah
melaksanakan aktiviti
bersama-sama
12.1.4 Menjalankan aktiviti bersama-sama
|
|
34
|
AYUH BEKERJASAMA
|
12. Kerjasama
Kesediaan melakukan
sesuatu untuk kepentingan bersama
12.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
12.1.2 Menyenaraikan aktiviti yang boleh
dilakukan bersama-sama
12.1.3 Menceritakan perasaan setelah
melaksanakan aktiviti
bersama-sama
12.1.4 Menjalankan aktiviti bersama-sama
|
|
35
|
AYUH BEKERJASAMA
|
12. Kerjasama
Kesediaan melakukan
sesuatu untuk kepentingan bersama
12.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
12.1.1 Menyatakan kebaikan bekerjasama
12.1.3 Menceritakan perasaan setelah
melaksanakan aktiviti
bersama-sama
12.1.4 Menjalankan aktiviti bersama-sama
|
|
36
|
SAYA BERSIKAP
SEDERHANA
|
13. Kesederhanaan
Bersikap tidak
keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan
kepentingan diri dan orang lain
13.1 Mengamalkan sikap sederhana dalam diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
13.1.1 Menyatakan perlakuan sederhana
dalam diri
13.1.2 Menceritakan kepentingan bersikap
sederhana
13.1.3 Mengamalkan perlakuan
sederhana dalam aktiviti seharian
|
|
37
|
SAYA BERSIKAP
SEDERHANA
|
13. Kesederhanaan
Bersikap tidak
keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan
kepentingan diri dan orang lain
13.1 Mengamalkan sikap sederhana
dalam diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
13.1.2 Menceritakan kepentingan bersikap
sederhana
13.1.3 Mengamalkan perlakuan
sederhana dalam aktiviti seharian
|
|
38
|
SAYA BERSIKAP
SEDERHANA
|
13. Kesederhanaan
Bersikap tidak keterlaluan
dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri
dan orang lain
13.1 Mengamalkan sikap sederhana
dalam diri
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
13.1.3 Mengamalkan perlakuan
sederhana dalam aktiviti seharian
|
|
39
|
SAYA BERTOLAK-ANSUR
|
14. Toleransi
Kesanggupan bertolak
ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup
14.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
14.1.1 Menyatakan cara bertolak ansur
14.1.2 Menyedari kebaikan bersikap
toleransi
14.1.3 Mengamalkan sikap toleransi
dalam aktiviti seharian
|
|
40
|
SAYA BERTOLAK-ANSUR
|
14. Toleransi
Kesanggupan bertolak
ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup
14.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
14.1.1 Menyatakan cara bertolak ansur
14.1.2 Menyedari kebaikan bersikap
toleransi
14.1.3 Mengamalkan sikap toleransi
dalam aktiviti seharian
|
|
41
|
SAYA BERTOLAK-ANSUR
|
14. Toleransi
Kesanggupan bertolak
ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup
14.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
14.1.1 Menyatakan cara bertolak ansur
14.1.2 Menyedari kebaikan bersikap
toleransi
14.1.3 Mengamalkan sikap toleransi
dalam aktiviti seharian
|
|
42
|
SAYA BERTOLAK-ANSUR
|
14. Toleransi
Kesanggupan bertolak
ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup
14.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada individu yang memerlukan
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
14.1.1 Menyatakan cara bertolak ansur
14.1.2 Menyedari kebaikan bersikap
toleransi
14.1.3 Mengamalkan sikap toleransidalam aktiviti
seharian
|
No comments:
Post a Comment