Saturday 11 August 2012


RANCANGAN TAHUNAN
PENDIDIKAN MORAL
TAHUN 1
MINGGU
TOPIK/BIDANG PEMBELAJARAN
STANDARD
KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
1
DUNIA SAYA YANG INDAH
1.Kepercayaan kepada Tuhan

Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhanNya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara

1.1        Mengetahui  keunikan alam


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:
1.1.1     Menyatakan keadaanalam di
kawasan tempat tinggal
1.1.2     Menceritakan kepelbagaian
 ciptaan Tuhan
1.1.3     Menghargai alam ciptaan
Tuhan
1.1.4     Melibatkan diri dalam
 menjaga keindahan alam
1.1.5     Mengamalkan sikap menghargai
            alam ciptaan Tuhan











2
DUNIA SAYA YANG INDAH
1.Kepercayaan kepada Tuhan

Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhanNya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara
1.1        Mengetahui  keunikan alam

1.1.5     Mengamalkan sikap
menghargai alam ciptaan
Tuhan
1.1.3     Menghargai alam ciptaan
 Tuhan

1.1.4     Melibatkan diri dalam
 menjaga keindahan alam











3
SAYA BAIK HATI
2. Baik hati

Kepekaan terhadap perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan sokongan moral secara tulus ikhlas

2.1        Membantu keluarga

Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

2.1.1     Menceritakan sifat baik hati
 yang ada pada diri
2.1.2     Menyenaraikan cara
 membantu keluarga
2.1.4     Menghulurkan bantuan
 kepada ahli keluarga


4
SAYA BAIK HATI
2. Baik hati

Kepekaan terhadap perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan sokongan moral secara tulus ikhlas

2.1        Membantu keluarga

Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

2.1.2     Menyenaraikan cara
 membantu keluarga
2.1.3     Menyedari perasaan ahli
 keluarga yang memerlukan
 bantuan
2.1.4     Menghulurkan bantuan
 kepada ahli keluarga


5
SAYA BAIK HATI
2. Baik hati

Kepekaan terhadap perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan sokongan moral secara tulus ikhlas

2.1        Membantu keluarga

Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:
2.1.1     Menceritakan sifat baik hati yang
ada pada diri
2.1.2     Menyenaraikan cara membantu
 keluarga
2.1.4     Menghulurkan bantuan kepada ahli
 keluarga
2.1.5     Menunjukkan cara membantu
 keluarga



6
SAYA BERTANGGUNGJAWAB
3. Bertanggungjawab

Kesanggupan untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna

3.1        Melaksanakan tanggungjawab diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

3.1.1     Menyenaraikan tanggungjawab diri
3.1.2     Menyatakan kepentingan
 melaksanakan tanggungjawab diri
3.1.3     Melaksanakan tanggungjawab diri


7
SAYA BERTANGGUNGJAWAB
3. Bertanggungjawab

Kesanggupan untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna

3.1        Melaksanakan tanggungjawab diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

3.1.1     Menyenaraikan tanggungjawab diri
3.1.2     Menyatakan kepentingan
 melaksanakan tanggungjawab diri
3.1.3     Melaksanakan tanggungjawab diri


8
SAYA BERTERIMA KASIH
4. Berterima kasih

Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian

4.1        Mengamalkan sikap berterima
 kasih


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

4.1.1     Mengucapkan terima kasih dalam
 pelbagai bahasa
4.1.4     Memberi penghargaan melalui
 pelbagai cara


9
SAYA BERTERIMA KASIH
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian

4.1        Mengamalkan sikap berterima
 kasih


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

4.1.1     Mengucapkan terima kasih dalam
 pelbagai bahasa
4.1.2     Mengenali pelbagai cara memberi
 penghargaan
4.1.3     Menyatakan perasaan
 penghargaan atas pemberian yang
 diterima


10
SAYA BERTERIMA KASIH
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian
4.1        Mengamalkan sikap berterima
 kasih


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

4.1.4     Memberi penghargaan melalui
pelbagai cara
4.1.5     Menunjukkan cara memberi
 penghargaan


11
SAYA SENTIASA BERSOPAN
5. Hemah tinggi

Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian

5.1        Menunjukkan adab dalam tutur
 kata dan tingkah laku


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

5.1.1     Mengenal pasti tutur kata dan
 tingkah laku yang bersopan
5.1.2     Menyedari kesan tutur kata dan
 tingkah laku yang bersopan
5.1.4     Menunjukkan cara berkomunikasi
dengan beradab sopan dalam tutur
kata dan tingkah laku


12
SAYA SENTIASA BERSOPAN
5. Hemah tinggi
Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian

5.1        Menunjukkan adab dalam tutur
 kata dan tingkah laku

Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

5.1.2     Menyedari kesan tutur kata dan
tingkah laku yang bersopan
5.1.3     Mengamalkan tutur kata dan
tingkah laku yang bersopan



13
SAYA SENTIASA BERSOPAN
5. Hemah tinggi

Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian

5.1        Menunjukkan adab dalam tutur
 kata dan tingkah laku

Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

5.1.2     Menyedari kesan tutur kata dan
 tingkah laku yang bersopan
5.1.1     Mengenal pasti tutur kata dan
tingkah laku yang bersopan


14
HORMAT DIRI KITA
6. Hormat

Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
6.1        Menghormati diri

Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

6.1.1     Menyatakan cara menjaga
 kehormatan diri
6.1.2     Menghormati diri sendiri

15
HORMAT DIRI KITA
6. Hormat

Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
6.1        Menghormati diri

Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:
6.1.1     Menyatakan cara menjaga
kehormatan diri
6.1.2     Menghormati diri sendiri
6.1.3     Menghormati setiap individu seperti
menghormati diri sendiri
6.1.4     Menghormati peraturan dalam
 aktiviti seharian


16
HORMAT DIRI KITA
6. Hormat

Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan

6.1        Menghormati diri

Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

6.1.3     Menghormati setiap individu seperti
 menghormati diri sendiri


17
SAYA SAYANG DIRI SAYA
7. Kasih Sayang

Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas

7.1        Menyayangi diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

7.1.1     Menyatakan cara menjaga
 kebersihan diri
7.1.2     Menyatakan cara menjaga
keselamatan diri


18
SAYA SAYANG DIRI SAYA
7. Kasih Sayang

Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas

7.1        Menyayangi diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:


7.1.1     Menyatakan cara menjaga
kebersihan diri
7.1.2     Menyatakan cara menjaga
 keselamatan diri


19
SAYA SAYANG DIRI SAYA
7. Kasih Sayang

Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas

7.1        Menyayangi diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

7.1.3     Menghargai diri dengan menjaga
 kebersihan diri
7.1.2     Menyatakan cara menjaga
 keselamatan diri
7.1.4     Menghargai diri dengan menjaga
keselamatan diri

20
SAYA SAYANG DIRI SAYA
7. Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas

7.1        Menyayangi diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:
7.1.1     Menyatakan cara menjaga
kebersihan diri
7.1.5     Menjaga kebersihan diri
7.1.4     Menghargai diri dengan menjaga
 keselamatan diri
 7.1.6    Menjaga keselamatan diri


21
SAYA BERSIKAP ADIL
8. Keadilan

Tindakan dan keputusan yang tidak berat sebelah

8.1        Mengamalkan sikap adil dalam
 perlakuan seharian


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

8.1.1     Menyatakan contoh keadilan dalam
perlakuan seharian
8.1.3     Menyedari kesan ketidakadilan
 dalam perlakuan seharian
8.1.4     Bertindak adil dalam perlakuan
 seharian














22
SAYA BERSIKAP ADIL
8. Keadilan

Tindakan dan keputusan yang tidak berat sebelah

8.1        Mengamalkan sikap adil dalam
 perlakuan seharian


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

8.1.1     Menyatakan contoh keadilan dalam
            perlakuan seharian
8.1.3     Menyedari kesan ketidakadilan
 dalam perlakuan seharian
8.1.4     Bertindak adil dalam perlakuan
 seharian


23
SAYA SEORANG YANG BERANI
9. Keberanian

Kesanggupan untuk menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah


9.1        Mengamalkan sikap berani
mempertahankan maruah diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

9.1.3     Mengamalkan sikap berani dalamaktiviti seharian


9.1.1     Menceritakan perlakuan berani
mempertahankan maruah diri


25
SAYA SEORANG YANG BERANI
9. Keberanian

Kesanggupan untuk menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah

9.1        Mengamalkan sikap berani
 mempertahankan maruah diri
Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

9.1.3     Mengamalkan sikap berani dalam
 aktiviti seharian



26
SAYA YANG JUJUR
10. Kejujuran

Bercakap benar, bersikap amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan

10.1      Mengamalkan sikap jujur dalamdiri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:
10.1.1   Menceritakan perlakuan jujur
10.1.3   Menyedari kelebihan bercakap
benar kepada diri dan orang lain
10.1.4   Mengamalkan sikap bercakap
 benar dalam perlakuan harian


27
SAYA YANG JUJUR
10. Kejujuran

Bercakap benar, bersikap amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan

10.1      Mengamalkan sikap jujur dalam
 diri



Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

10.1.2   Menyatakan sebab perlunya
 bercakap benar
10.1.3   Menyedari kelebihan bercakap
 benar kepada diri dan orang lain
10.1.4   Mengamalkan sikap bercakap
benar dalam perlakuan hari


28
SAYA YANG JUJUR
10. Kejujuran

Bercakap benar, bersikap amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan
10.1      Mengamalkan sikap jujur dalam diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:


10.1.4   Mengamalkan sikap bercakap
benar dalam perlakuan harian


29
RAJIN MEMBAWA JAYA
11. Kerajinan

Usaha yang berterusan, bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara

11.1      Mengamalkan sikap rajindalam
 perlakuan harian


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

11.1.1   Menyatakan ciri-ciri kerajinan
 dalam diri
11.1.2   Menyedari kebaikan mengamalkan
 kerajinan
11.1.3   Mengamalkan sikap rajin dalam
 aktiviti seharian












30
RAJIN MEMBAWA JAYA
11. Kerajinan

Usaha yang berterusan, bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara

11.1      Mengamalkan sikap rajindalam
perlakuan harian
Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

11.1.2   Menyedari kebaikan mengamalkan
 kerajinan
11.1.3   Mengamalkan sikap rajin dalam
 aktiviti seharian


31
RAJIN MEMBAWA JAYA
11. Kerajinan

Usaha yang berterusan, bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara


11.1      Mengamalkan sikap rajindalam
 perlakuan harian


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

11.1.1   Menyatakan ciri-ciri kerajinan
 dalam diri

11.1.2   Menyedari kebaikan mengamalkan
kerajinan


32
AYUH BEKERJASAMA
12. Kerjasama

Kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama

12.1      Bersedia memberi kerjasama
 kepada individu yang memerlukan


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

12.1.1   Menyatakan kebaikan bekerjasama
12.1.2   Menyenaraikan aktiviti yang boleh
 dilakukan bersama-sama
12.1.3   Menceritakan perasaan setelah
melaksanakan aktiviti
bersama-sama


33
AYUH BEKERJASAMA
12. Kerjasama

Kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama

12.1      Bersedia memberi kerjasama
 kepada individu yang memerlukan


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:
12.1.2   Menyenaraikan aktiviti yang boleh
 dilakukan bersama-sama

12.1.3   Menceritakan perasaan setelah
 melaksanakan aktiviti
bersama-sama
12.1.4   Menjalankan aktiviti bersama-sama











34
AYUH BEKERJASAMA
12. Kerjasama

Kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama

12.1      Bersedia memberi kerjasama
 kepada individu yang memerlukan


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

12.1.2   Menyenaraikan aktiviti yang boleh
dilakukan bersama-sama
12.1.3   Menceritakan perasaan setelah
melaksanakan aktiviti
bersama-sama
12.1.4   Menjalankan aktiviti bersama-sama















35
AYUH BEKERJASAMA
12. Kerjasama

Kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama

12.1      Bersedia memberi kerjasama
 kepada individu yang memerlukan


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

12.1.1   Menyatakan kebaikan bekerjasama

12.1.3   Menceritakan perasaan setelah
melaksanakan aktiviti
bersama-sama
12.1.4   Menjalankan aktiviti bersama-sama


36
SAYA BERSIKAP SEDERHANA
13. Kesederhanaan

Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain

13.1      Mengamalkan sikap sederhana dalam diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

13.1.1   Menyatakan perlakuan sederhana
 dalam diri


13.1.2   Menceritakan kepentingan bersikap
 sederhana
13.1.3   Mengamalkan perlakuan
 sederhana dalam aktiviti seharian



37
SAYA BERSIKAP SEDERHANA
13. Kesederhanaan

Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain

13.1      Mengamalkan sikap sederhana
 dalam diri
Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

13.1.2   Menceritakan kepentingan bersikap
 sederhana

13.1.3   Mengamalkan perlakuan
 sederhana dalam aktiviti seharian


38
SAYA BERSIKAP SEDERHANA
13. Kesederhanaan

Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain

13.1      Mengamalkan sikap sederhana
 dalam diri


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

13.1.3   Mengamalkan perlakuan
 sederhana dalam aktiviti seharian


39
SAYA BERTOLAK-ANSUR
14. Toleransi
Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup

14.1      Bersedia memberi kerjasama
 kepada individu yang memerlukan


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

14.1.1   Menyatakan cara bertolak ansur
14.1.2   Menyedari kebaikan bersikap
 toleransi
14.1.3   Mengamalkan sikap toleransi
 dalam aktiviti seharian


40
SAYA BERTOLAK-ANSUR
14. Toleransi

Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup

14.1      Bersedia memberi kerjasama
 kepada individu yang memerlukan


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

14.1.1   Menyatakan cara bertolak ansur

14.1.2   Menyedari kebaikan bersikap
 toleransi
14.1.3   Mengamalkan sikap toleransi
 dalam aktiviti seharian


41
SAYA BERTOLAK-ANSUR
14. Toleransi

Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup

14.1      Bersedia memberi kerjasama
 kepada individu yang memerlukan


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:

14.1.1   Menyatakan cara bertolak ansur
14.1.2   Menyedari kebaikan bersikap
 toleransi
14.1.3   Mengamalkan sikap toleransi
 dalam aktiviti seharian



42
SAYA BERTOLAK-ANSUR
14. Toleransi

Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup
14.1      Bersedia memberi kerjasama
 kepada individu yang memerlukan


Pada akhir pembelajaran,  murid dapat:
14.1.1   Menyatakan cara bertolak ansur
14.1.2   Menyedari kebaikan bersikap
 toleransi
14.1.3   Mengamalkan sikap toleransidalam aktiviti seharian



No comments:

Post a Comment