MINGGU
|
TEMA/
TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
03 – 05 Jan 2012
|
Keluargaku Sayang
|
1.0
Berbual dengan keluarga, rakan sebaya
dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.1 Berbual
tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan
menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
5.1 Membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
|
Aras 1 ( Selasa
)
i) Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami atau
yang dilihat atau yang dibaca.
Aras 2 ( Rabu )
i) Menggunakan kata panggilan dan kata ganti nama diri
yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
Aras 3 ( Khamis
)
i) Menerima teguran secara terbuka dalam perbualan.
Aras 1 ( AHAD )
i) Membaca perkataan, frasa, dan ayat yang mengandung
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menerangkan makna perkataan, frasa, dan ayat.
Aras 2 ( ISNIN /
SELASA )
i) Membaca dan memahami pelbagai jenis ayat dengan
memberikan penekanan kepada intonasi berdasarkan tanda baca.
Aras 3 ( RABU /
KHAMIS )
i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan menarik.
ii) Menjelaskan makna perkataan mengikut konteks.
|
08– 12
Jan 2012
|
Keluargaku Sayang
|
1.0
Berbual dengan keluarga, rakan sebaya
dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.2 Bertanya
dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
5.2 Membaca
kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar
serta memahami perkara yang dibaca.
|
Aras 1 ( AHAD )
i) Mendengar dan mengecam intonasi soalan tanpa kata
tanya.
ii) mengemukakan soalan dengan kata tanya dan tanpa
kata tanya untuk mendapatkan maklumat.
iii) memberi respons yang sesuai terhadap soalan yang
dikemukakan.
Aras 2 ( ISNIN /
SELASA )
i) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah serta
menjawabnya secara logik dan tepat.
Aras 3 ( RABU /
KHAMIS )
i) Bersoal jawab untuk membuat rumusan dan keputusan.
Aras 1 ( AHAD )
i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menceritakan isi bahan yang dibaca.
Aras 2 ( ISNIN /
SELASA )
i) Membaca lancar bahan sastera dengan gaya dan
penyampaian yang menarik.
ii) Menyatakan isi penting berdasarkan bahan yang
dibaca.
Aras 3 ( RABU /
KHAMIS )
i) Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa dengan
sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang
dibaca.
|
||||
I5 – I9
Jan 2012
|
Keluargaku Sayang
|
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan
sebaya
dan pihak
lain
dalam situasi
formal
dan tidak
formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.3
Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
6.1 Merujuk
pelbagai sumber untuk mendapat kan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji
termasuk maklumat daripada internet.
|
Aras 1
i) Mendengar serta memahami arahan dan pesanan.
ii) Menyampaikan arahan serta pesanan dengan intonasi
yang betul
dan bersopan.
Aras 2
i) Mendengar, menerima, dan melaksanakan arahan serta
pesanan yang betul, cepat, dan tersusun.
ii) Menyatakan panduan tunjuk arah kepada orang lain.
Aras 3
i) Menyalurkan arahan serta pesanan yang diterima
kepada orang lain dengan jelas dan tepat.
Aras 1
i) Merujuk kepada kamus untuk mencari makna dan
meneliti ejaan yang tepat mengikut susunan perkataan.
Aras 2
i) Meneliti halaman kandungan dan sinopsis prakata
untuk mendapatkan maklumat.
Aras 3
i) Meneliti glosari dan bibliografi untuk mendapatkan
maklumat.
|
||||
22 – 26 Jan 2012
|
Keluarga Berwawasan
|
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan
sebaya
dan pihak
lain
dalam situasi
formal
dan tidak
formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.4
Menyatakan permintaan secara berterus terang dan menyakinkan dengan
intonasi dan paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
6.2 Mengenal
pasti pelbagai genre penulisan.
|
Aras 1
i) Memilih serta menggunakan kata dan ayat yang sesuai
untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii) Menggunakan mimik muka yang sesuai semasa
mengemukakan permintaan
iii) Memohon pertimbangan untuk memenuhi sesuatu
permintaan.
Aras 2
i) Mengajukan hasrat dengan ungkapan yang sesuai.
Aras 3
i) Menyatakan sebab dan akibat untuk menyokong sesuatu
permintaan.
Aras 1
i) Mengecam dan mengenal pasti format pelbagai genre.
Aras 2
i) Mengenal pasti kata, frasa, peribahasa, dan ayat
yang biasa digunakan dalam sesuatu genre.
Aras 3
i) Menjelaskan ciri penulisan yang baik berdasarkan
sesuatu genre.
|
||||
29 Jan - 02 Feb 2012
|
Keluarga Berwawasan
|
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan
sebaya dan pihak
lain
dalam situasi
formal
dan tidak
formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.5
Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan
tersirat.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
6.3 Membaca
dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
|
Aras 1
i) Menyatakan fakta yang terdapat dalam bahan.
ii) Mengecam mesej yang terdapat dalam bahan.
iii) Menerangkan fakta dan mesej yang terdapat dalam
bahan.
Aras 2
i) Menerangkan maklumat yang tersurat dan tersirat
tentang sesuatu peristiwa.
Aras 3
i) Mengusul periksa andaian untuk menjelaskan perkara
yang tersurat dan yang tersirat.
Aras 1
i) Membaca dan menyatakan fakta yang terdapat dalam
teks.
Aras 2
i) Membaca dan mengecam isi penting dan isi sampingan
daripada pelbagai bahan bacaan.
Aras 3
i) mengenal pasti dan menyatakan mesej penulis
berdasarkan teks yang dibaca.
|
||||
05 – 09 Feb 2012
|
Keluarga Berwawasan
|
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan
sebaya
dan pihak
lain
dalam situasi
formal
dan tidak
formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.6
Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan transaksi dalam urusan
harian untuk mendapat kan barangan dan perkhidmatan.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
6.4 Membaca
pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
|
Aras 1
i) Meneganl pasti keperluan dan menyatakannya dengan
jelas.
ii) Menggunakan ayat yang sesuai untuk mendapatkan
barangan dan perkhidmatan.
Aras
i) Menggunakan kata dan istilah yang betul semasa
berurusan.
Aras 3
i) Berunding dengan sopan untuk mendapatkan persetujuan
semasa berurusan.
Aras 1
i) Menyatakan gambaran umum tentang sesuatu teks yang
dibaca.
Aras 2
i) Menyatakan maklumat menyeluruh tentang sesuatu teks
yang dibaca.
Aras 3
i) Menyatakan gambaran umum pelbagai teks yang dibaca.
|
I2 – I6 Feb 2012
|
Sekolahku Berjasa
|
2.0 Bercerita dan
melaporkan
sesuatu perkara
yang
didengar,
ditonton, dibaca
atau
dialami.
Fokus Utama
( Lisan )
2.1 Bercerita
menggunakan kata, frasa, ayat, serta sebutan dan intonasi yang baik dan
jelas.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
5.1 Membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
|
Aras 1
i) Mengenal pasti keperluan dan menyatakannya dengan
jelas.
ii) Menggunakan ayat yang sesuai untuk mendapatkan
barangan dan perkhidmatan.
Aras 2
i) Menggunakan kata dan istilah yang betul semasa
berurusan.
Aras 3
i) Berunding dengan sopan untuk mendapatkan persetujuan
semasa berurusan.
Aras 1
i) Membaca perkataan, frasa, dan ayat yang mengandung
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menerangkan makna perkataan, frasa, dan ayat.
Aras 2
i) Membaca dan memahami pelbagai jenis ayat dengan
memberikan penekanan kepada intonasi berdasarkan tanda baca.
Aras 3
i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan menarik.
ii) Menjelaskan makna perkataan mengikut konteks.
|
||||
19 – 23
Feb 2012
|
Sekolahku Berjasa
|
2.0 Bercerita dan
melaporkan
sesuatu perkara
yang
didengar,
ditonton, dibaca
atau
dialami.
Fokus Utama
( Lisan )
2.2
Melaporkan sesuatu perkara dengan bahasa yang sesuai dan tepat.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
7.1 Membaca
dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
|
Aras 1
i) Menyampai sesuatu berita secara ringkas dengan
bahasa yang betul.
Aras 2
i) Menyampaikan maklumat penting tentang sesuatu
perkara.
Aras 3
i) Mengemukakan cadangan untuk menyelesaikan masalah
berdasarkan
sesuatu perkara dengan ayat yang jelas
Aras 1
i) Membuat dan menyatakan andaiana tentang sesuatu
perkara yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.
Aras 2
i) Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat berdasarkan
bahan yang dibaca.
Aras 3
i) Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan
tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
|
||||
26 – 02 Feb 2012
|
Sekolahku Berjasa
|
3.0 Menyampaikan
maklumat dalam
pengucapan yang
mudah,
betul,
menarik dan
berkesan.
Fokus Utama
( Lisan )
3.1
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk menggunakan
kata, istilah, frasa, struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
|
Aras 1
i) Mengumpul dan menyusun isi penting daripada sesuatu
topik yang dibincangkan.
ii) Mengemukakan isi penting dengan jelas.
Aras 2
i) Menyusun isi penting sesuatu topik.
ii) Menyampai isi penting sesuatu topik secara tersusun
dengan bahasa yang mudah.
Aras 3
i) Menentukan fakta yang sesuai tentang sesuatu topik
yang dibincangkan.
ii) Membentangkan maklumat yang diperoleh dengan ayat
yang tepat.
|
Fokus Sampingan
( Bacaan )
7.2 Membaca
dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa daripada bahan
sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
|
Aras 1
i) Mengecam diksi, istilah, dan ayat yang memberi kesan
dengan menyatakan sebab.
Aras 2
i) Memilih ayat yang memberikan kesan dalam teks prosa
dan puisi dengan menyatakan alasan.
Aras 3
i) Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat yang
memberikan kesan dengan mengemukakan alasan
|
|||
05 – 09 Mac 2012
|
Minggu Ko-
Kurikulum
|
3.0 Menyampaikan
maklumat dalam
pengucapan yang
mudah,
betul,
menarik
dan
berkesan.
Fokus Utama
( Lisan )
3.2
Menghuraikan maklumat dengan alasan yang menyakinkan.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.1 Membina
dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
|
Aras 1
i) Mengembangkan idea tentang sesuatu perkara dengan
memberikan alasan yang sesuai.
Aras 2
i) Membentangkan fakta tentang sesuatu topik dengan
ulasan yang wajar.
Aras 3
i) Menjelaskan pendapat tentang sesuatu topik dengan
mengemuka - kan bukti yang wajar.
Aras 1
i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat
berdasarkan topikyang diberikan.
Aras 2
i) Membina ayat majmuk daripada dua atau lebih ayat
tunggal yang diberikan.
Aras 3 ( Khamis
/ Jumaat )
i) Membina ayat majmuk dengan kata hubung.
|
|
10 – 18
Mac 2012
|
CUTI PERTENGAHAN
PENGGAL 1 (10–18
Mac 2012)
|
|||
19 – 23 Mac 2012
|
Minggu Ko- Kurikulum
|
3.0
Menyampaikan
maklumat dalam
pengucapan yang
mudah, betul,
menarik
dan
berkesan.
Fokus Utama
( Lisan )
3.3
Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti yang terancang.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.2 Membina
dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang
sesuatu tajuk.
|
Aras 1
i) Mempersembahkan idea tentang sesuatu persoalan
dengan diksi, ayat, dan gaya yang sesuai.
Aras 2
i) Mengemukakan idea tentang sesuatu tema dengan wacana
yang sesuai.
Aras 3
i) Membentangkan pendapaat tentang sesuatu persoalan
dengan bahasa yang bertatasusila.
Aras 1
i) Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan
tajuk.
Aras 2
i) Membina perenggan dengan ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Aras 3
i) Menulis karangan prosa.
|
|
26 – 30
Mac 2012
|
Minggu Ko-
Kurikulum
|
4.0 Berbincang tentang
tajuk-tajuk yang
releven secara
bertatasusila.
Fokus Utama
( Lisan )
4.1
Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang sesuatu perkara
secara terperinc, tepat, dan tersusun.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.3 Menulis
perkataan dan ayat denagn tulisan berangkai yang kemas.
|
Aras 1
i) Mengamati topik perbincangan untuk memberikan
pandangan yang releven.
Aras 2
i) mengemukakan pendapat bagi menjelaskan idea tentang
isu perbincangan.
Aras 3
i) Memberikan respon tentang sesuatu isu yang
dibincangkan dengan mengemukakan alasan yang sesuai.
Aras 1
i) Menulis perkataan dengan tulisan berangkai yang
kemas dan cantik.
Aras 2
i) Menulis ayat dengan tulisan berangkai yang kemas dan
cantik.
|
|
Aras 3
i) Menulis perenggan dengan menggunakan tulisan
berangkai yang kemas dan cantik.
|
||||
02 – 06
April
2012
|
Sentiasa
Berhemat
Kita
Selamat
|
4.0 Berbincang tentang
tajuk-tajuk yang
releven secara
bertatasusila.
Fokus Utama
( Lisan )
4.2
Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman,
dan maklumat yang disampai -kan oleh pihak lain.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.3 Menulis
perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas.
|
Aras 1
i) Memberi komen yang membina tentang sesuatu perkara.
Aras 2
i) Mengelaskan pernyataan dan memberikan kritikan yang
membina.
Aras 3
i) Mengemukakan teguran yang positif berdasarkan
maklumat yang diperoleh.
Aras 1
i) Menulis perkataan dengan tulisan berangkai yang
kemas dan cantik.
Aras 2
i) Menulis ayat dengan tulisan berangkai yang kemas dan
cantik.
Aras 3
i) Menulis perenggan dengan menggunakan tulisan
berangkai yang kemas dan cantik.
|
|
09 – 13
April
2012
|
Sentiasa Berhemat Kita Selamat
|
4.0 Berbincang
tentang
tajuk-tajuk yang
releven secara
bertatasusila.
Fokus Utama
( Lisan )
4.3
Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang sesuatu pendirian
dengan memberikan alasan yang sesuai secara sopan
dalam aktiviti yang terancang.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.4 Membina
dan menulis ayat topik dan ayat huraian berdasarkan sesuatu perkara.
|
Aras 1
i) Menyatakan pendirian tentang sesuatu tajuk
perbincangan.
Aras 2
i) Memberikan pendapat dengan alasan tentang sesuatu
topik.
Aras 3
i) Menyokong sesuatu tajuk dengan mengemukakan hujah
yang bernas.
Aras 1
i) Mengenal pasti isi yang sesuai dengan tajuk.
ii) Membina ayat topik dan ayat huaraian berdasarkan
isi yang dikenal pasti tentang sesuatu tajuk.
Aras 2
i) Mengemukakan hujah dan alasan yang sesuai dalam
perenggan.
Aras 3
i) Membina perenggan yang kohesif dengan ayat topik dan
ayat huraian.
|
|
16 – 20
April
2012
|
Sentiasa Berhemat Kita Selamat
|
4.0
Berbincang tentang
tajuk-tajuk yang
releven secara
bertatasusila.
Fokus Utama
( Lisan )
4.4
Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pandangan dan pendapat
dalam perundingan bagi mencapai kata sepakat.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.5 mengenal
pasti dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan bagi
sesebuah perenggan
|
Aras 1
i) Mengemukakan alasan yang sesuai untuk menerima atau
menolak sesuatu pendapat.
Aras 2
i) Menyatakan sebab dan akibat untuk menerima atau
menolak sesuatu pendapat.
Aras 3
i) Meneliti tawaran untuk membuat pilihan.
ii) Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
Aras 1
i) Memilih dan mengenal penanda wacana yang terdapat
dalam teks yang dibaca.
Aras 2
i) Menyambung ayat dalam perenggan dengan penanda
wacana yang sesuai.
Aras 3
i) Menghubungkaitkan idea antara perenggan dengan menggunakan
penanda wacana.
|
23 – 27
April 2012
|
Hargai Warisan Kita
|
5.0
Membaca kuat
dengan kelancaran
sebutan, intonasi
dan gaya
pembacaan yang
sesuai.
Fokus Utama
( Bacaan )
5.1 Membaca
kuat perkataan dan ayaat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.6 Membina
wacana yang sempurna bagi keseluruhan karangan.
|
Aras 1
i) Membaca perkataan, frasa, dan ayaat yang mengandung
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menerangkan makna perkataan, frasa, dan ayat.
Aras 2
i) Membaca dan memahami pelbagai jenis ayat dengan
memberikan penekanan kepada intonasi berdasarkan tanda baca.
Aras 3
i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan menarik.
ii) Menjelaskan makna perkataan mengikut konteks.
Aras 1
i) Mengenal pasti isi yang sesuai sebagai kerangka
penulisan.
ii) Mengenal pasti ayat yang sesuai bagi
menghasilkan perenggan pengenalan, isi, dan penutup.
Aras 2
i) Membuat pelbagai jenis perenggan pendahuluan dan
perenggan penutup yang bersesuaian dengan tajuk.
Aras 3
i) Menulis sebuah karangan yang lengkap
bersesuaian dengan format.
UJIAN BULANAN ( 2 )
APRIL
25-26 April 2012
|
||||
30 April-
04 Mei 2012
|
Hargai Warisan Kita
|
5.0
Membaca kuat
dengan kelancaran
sebutan, intonasi
dan gaya
pembacaan yang
sesuai.
Fokus Utama
( Bacaan )
5.2 Membaca
kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar
serta memahami perkara yang dibaca.
Fokus sampingan
( Penulisan )
9.1 Mengambil
imlak bahan yang diperdengar -kan.
|
Aras 1
i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menceritakan isi bahan yang dibaca.
Aras 2
i) Membaca lancar bahan sastera dengan gaya dan
penyampaian yang menarik.
ii) Menyatakan isi penting berdasarkan bahan yang dibaca.
Aras 3
i) Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa dengan
sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang
dibaca.
Aras 1
i) Mengambil imlak perkataan dan ayat
dengan ejaan dan tanda baca yang betul.
Aras 2
i) Menulis pelbagai jenis ayat yang diperdengarkan.
Aras 3
i) Mengambil imlak teks yang diperdengarkan dengan ejaan dan tanda baca
yang betul.
|
||||
07 – 11
Mei 2012
|
Hargai Warisan Kia
|
6.0
Membaca dan
memahami
maklumat yang
terdapat dlam
pelbagai teks.
Fokus Utama
( Bacaan )
6.1 Merujuk
pelbagai sumber untuk mendapat kan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji
termasuk maklumat daripada internet.
Fokus sampingan
( Penulisan )
9.2 Mengenal
pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar dan dibaca.
|
Aras 1
i) Merujuk kepada kamus untuk mencari makna dan
meneliti ejaan yang tepat mengikut susunan perkataan.
Aras 2
i) Meneliti halaman kandungan dan sinopsis prakata
untuk mendapatkan maklumat.
Aras 3
i) Meneliti glosari dan bibliografi untuk mendapatkan
maklumat.
Aras 1
i) Memilih dan menulis idea yang terdapat dalam petikan
yang dibaca atau didengar.
Aras 2
i) Mencatat nota dalam bentuk grafik.
Aras 3
i) Mendengar dan menyenaraikan idea utama dan idea
sokongan yang terdapat dalam petikan.
|
||||
14 – 18
Mei 2012
|
PEPERIKSAAN
SEMESTER PERTAMA
( 14 – 17 Mei 2012 )
|
||||||
21 – 25
Mei 2012
|
-
SEMAKAN DAN PEMBETULAN
KERTAS SOALAN PEPERIKSAAN
-
MENGEMASKINI LAPORAN
KEPUTUSAN PEPERIKSAAN
|
||||||
26 Mei –
10 Jun 2012
|
CUTI PERTENGAHAN
TAHUN
( 26 Mei – 10 Jun 2012 )
|
No comments:
Post a Comment