HUBUNGAN ETNIK
Definisi
Adat secara umumnya didefinisikan sebagai suatu aturan dan
cara hidup (tingkah laku, kepercayaan dan sebagainya).
(Ianya mencerminkan segala perbuatan yang adakalanya
dilakukan setiap hari ataupun musim sama ada berpandukan bulan atau tahun. Itu
ialah perkara yang selalu difahami khalayak berkenaan dengan adat. Suatu
perkataan yang sinonim dengan adat ialah budaya. Walaupun dari aspek bunyinya
ia berbeza, tetapi dari segi pengertiannya, ia adalah konsep yang saling
bergantung dan sama).
(Adat bersifat maya iaitu tidak dapat dilihat. Ia timbul
daripada suatu pemikiran berkenaan cara hidup dan tidak dizahirkan. Apabila
ianya dizahirkan dan dapat dilihat perlaksanaanya, misalnya kita melihat adat
bercukur, adat bersanding dan sebagainya, itu sudah menjadi suatu budaya.
Maknanya, budaya ialah suatu bentuk perlakuan yang mencerminkan adat sesuatu
masyarakat itu).
(Budaya yang difahami dan dilihat, hakikatnya ialah adat.
Budaya bersifat tidak tetap iaitu boleh berubah, Justeru wujud pengkelasan
budaya tradisional dan budaya moden, ini menunjukkan budaya lama dan budaya
hari ini tidak sama, maka ia jelaslah boleh berubah. Adat pula ialah suatu
ketetapan yang tidak boleh berubah, oleh itu bolehlah kita katakan adat sebagai
budaya yang asal).
kepentingan
kepentingan adat dalam membentuk budaya Malaysia pada hari
ini, kita akan membicarakan tentang kepentingan budaya asal yang diubah untuk
dijadikan budaya bersama rakyat Malaysia bagi :mewujudkan identiti dan peribadi
rakyat majmuk yang bersifat seragam.adat yang menjadi penyatu bagi mewujudkan
peribadi dan identiti kebangsaan,Adat bagi setiap kaum di Malaysia pastinya
dilihat dari sistem nilai yang berbeza. Martabat adat itu sendiri berbeza
kedudukanya bagi masyarakat Malaysia pada hari ini. Bagi masyarakat Minangkabau
sebagai contoh, adat dianggap sebagai sebuah tradisi lisan yang tinggi sekali
martabatnya dalam kehidupan mereka. Adat dalam konteks Minangkabau bukan
sekadar cara bersanding, cara menyantap hidangan makanan, cara pertabalan Luak
dan sebagainya, tetapi adat ialah suatu peraturan hidup yang perlu dipegang
kuat oleh generasi mereka sehingga ke hari ini. Justeru tidak hairanlah jika
didalam masyarakat mereka wujud istilah-istilah seperti “undang-undang adat”,
“mahkamah adat”, “ketua adat” dan sebagainya. Begitu juga dengan lain-lain kaum
di Malaysia, aspek adat masih lagi dianggap sebagai suatu pengungkap identiti
bangsa dan terus dipertahankan walaupun ia sudah banyak berubah jika
dibandingkan dengan perlaksanaanya suatu ketika dahulu.kita hendaklah
mengetahui dahulu berkenaan aspek adat atau budaya yang menjadi identiti
masyarakat yang pelbagai di Malaysia. Bagi maksud itu, didalam bahagian ini
kita akan melihat aspek adat yang mencerminkan identiti tiga kaum utama di
Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India.
Masyarakat Melayu
Masyarakat Melayu ialah masyarakat asal di Tanah Melayu.
Walaupun ada sesetengah sejarawan khususnya sejarawan Barat era kolonial
mendakwa masyarakat Melayu juga masyarakat pendatang, namun ianya dapat
dinafikan dengan mengetengahkan konsep merantau yang menjadi amalan masyarakat
Melayu di Nusantara ketika itu.
Adat atau budaya kepercayaan orang melayu
Bercakap berkenaan adat atau budaya didalam masyarakat
Melayu, ramai sarjana mengatakan bahawa adat Melayu merupakan adat jawi iaitu
adat yang bercampur. Ini sesuai dengan pemahaman kita berkenaan proses
pembentukan Melayu itu sendiri yang merupakan cantuman ras-ras kecil yang
beragama Islam, maka wujudlah apa yang dipanggil Melayu itu. Ini menunjukkan
pelbagai percampuran dalam pembinaan adat Melayu. Dalam soal pembinaan adat
Melayu, kita dapat melihat tiga bentuk pengaruh yang besar dalam proses
pembinaan adat Melayu.
Adat atau budaya yang dipengaruhi adat (1)Hindu dan Buddha,
(2)zaman Hindu/Buddha dan Islam, (3)adat yang berteraskan Islam.
(1)Adat Melayu yang awal dipengaruhi oleh unsur-unsur Hindu
dan Buddha yang diperolehi melalui kitab-kitab lama seperti Rayamana dan
Mahabrata. Ketika adat ini diamalkan, Islam masih belum sampai ke Nusantara.
Ada diantara adat-adat dalam period Hindu dan Buddha ini
masih diamalkan sehingga ke hari ini. Ini merupakan salah satu contoh adat-adat
Hindu yang ditiru oleh masyarakat Melayu dahulu antaranya :
i- upacara persandingan didalam majlis-majlis perkahwinan
masyarakat Melayu.
ii- Pemujaan Raja secara melebih-lebih dalam masyarakat
Melayu. suatu ketika dahulu juga merupakan cerminan kepada pengaruh Hindu Dan
Buddha dalam masyarakat Melayu bahkan perkataan “Raja” itu sendiri pun sudah
memperlihatkan pengaruh Hindu yang tebal. Begitu juga dari aspek pertabalan dan
adat istiadat Istana Melayu, terlihat lagi kekuatan unsur Hindu dan Buddha
dalam mencorakkan adat Melayu itu.
(2)Period atau peringkat yang kedua ialah pengaruh unsur
campuran Hindu/Buddha dan Islam. Pada zaman ini Islam sudah datang ke Nusantara
dan majoriti orang Melayu pun sudah beragama Islam.
Namun pengaruh adat lama yang berteraskan Hindu dan Buddha
masih diamalkan. Justeru zaman ini digelar zaman campuran adat Hindu/Buddha dan
Islam dalam masyarakat Melayu. Pada zaman ini, walaupun masyarakat Melayu sudah
Islam, namun mereka mengamalkan adat-adat yang dianggap menyimpang dari ajaran
Islam. Sebagai contoh (i )masyarakat Melayu mengamalkan adat mandi Safar yang
dianggap (sebagai suatu usaha untuk membuang sial bulan Safar dalam kehidupan
mereka).
Ia jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang menganggap
perbuatan itu sebagai khurafat. Begitu juga( ii)adat puja kampung,(iii) puja
pantai dan sebagainya. Ia jelas bertentangan dengan Islam, tetapi tetap
diamalkan dengan meluas didalam masyarakat Melayu yang masih tebal dengan
pengaruh Hindu dan Buddha ketika itu.
(3)Pengaruh unsur luar yang ketiga didalam masyarakat Melayu
ialah pengaruh Islam iaitu pengaruh yang paling kuat sekali dalam kebudayaan
dan adat Melayu.
Bagi masyarakat Melayu, adat ialah kepatuhan yang kedua
selepas agama mereka iaitu Islam. Kepatuhan kuat orang Melayu kepada agama
Islam diakui oleh Prof. Syed Naquib Al-Attas yang mengatakan Islam telah
mentamadunkan masyarakat Melayu. Perlembagaan Malaysia sendiri telah
mendefinisikan Melayu sebagai mereka yang beragama Islam, bertutur dalam bahasa
Melayu dan mengamalkan budaya Melayu. Ini menunjukkan betapa kuatnya Islam
didalam hidup orang Melayu.
Apa yang ingin dijelaskan disini ialah betapa pentingnya agama
Islam kepada orang Melayu. Kerana kepentingan itu, pada zaman pengaruh Islam
yang kuat ini, (i) masyarakat Melayu menjadikan Islam sebagai teras kepada
pembentukan adatnya. Adat-adat yang bertentangan dengan ajaran Islam semakin
tidak popular dalam kalangan masyarakat Melayu dan semakin dikurangkan
penggunaanya. Namun pada zaman Islam ini, adat-adat lampau yang tidak
bertentangan dengan ajaran Islam tetap diteruskan pengamalanya.
Adat-adat Melayu yang bercirikan Islam merangkumi contoh
(i)adat ketika seseorang dilahirkan,( ialah adat bercukur, melaungkan azan dan
iqamat ke telinga bayi dan adat membelah mulut). (ii) seseorang meningkat
remaja,(iii) dewasa,(iv) adat dalam kehidupan sehari-hari dan(v) adat ketika
seseorang itu meninggal dunia. Adat-adat yang diamalkan ini sebenarnya
merupakan apa yang disebut sebagai perkara sunat didalam ajaran Islam.
Sebagai petunjuk kepada pengaruh Islam didalam adat Melayu
ialah adat ketika seseorang itu baru dilahirkan. Antaranya ialah adat bercukur,
melaungkan azan dan iqamat ke telinga bayi dan adat membelah mulut.Adat
Bercukur ialah (perbuatan mencukur rambut asal bayi sehingga botak, ianya biasa
diadakan pada hari-hari ganjil seperti hari ketiga, ketujuh, kesembilan dan
seterusnya. Bercukur bertujuan membuang rambut asal bayi yang dianggap kotor
dan tidak akan tumbuh dengan baik. Ia sesuai dengan ajaran Islam yang
mementingkan aspek kebersihan dan kesihatan).
Azan dan Iqamat pula (merupakan tuntutan Islam untuk
memulakan pendengaran seseorang yang baru dilahirkan itu dengan kalimat-kalimat
yang mulia. Ada juga golongan tua Melayu mengatakan ianya merupakan simbolik
kepada singkatnya hidup didunia ini iaitu sesingkat masa yang diambil antara
iqamat dan solat yang akan didirikan. Ketika dilahirkan kita diazan dan diiqamatkan,
dan apabila kita meninggal dunia, kita disolatkan dengan solat jenazah).
Adat membelah mulut pula menjadi (tradisi masyarakat Melayu
dengan melalukan manisan ke bibir bayi yang baru dilahirkan. Adakalanya juga
digunakan emas bagi maksud itu. Adat membelah mulut ini biasanya dilaksanakan
oleh orang-orang yang dianggap alim oleh masyarakat. Ada masa-masanya, ia juga
dilakukan oleh bidan yang menyambut kelahiran bayi itu. Ia bertujuan supaya
bayi yang dibelah mulutnya akan mengikut perangai orang yang membelah mulutnya
apabila sudah dewasa nanti).
Masyarakat Cina
Masyarakat Cina di Malaysia juga seperti
masyarakat-masyarakat lain yang mempunyai adat dan cara hidupnya sendiri.
Secara teorinya, dapat kita katakan bahawa adat kaum Cina di Malaysia ialah
warisan daripada negara China. Ini memandangkan berlaku proses kemasukan
besar-besaran kaum Cina ke Tanah Melayu pada awal abad ke 19 dahulu, kemasukan
kaum Cina ke Tanah Melayu ketika itu secara tidak langsung telah membawa sekali
segala adat istiadat mereka.
Adat atau budaya masyarakat cina
Kaum Cina di Malaysia mempunyai beberapa pegangan dalam
menjalankan proses kehidupan mereka, seperti juga lain-lain kaum, masyarakat
Cina juga mempunyai adat tentang perkahwinan, kematian, dan sebagainya. Apa
yang menarik berkenaan (adat kaum Cina ialah suatu bentuk adat dan petua untuk
kehidupan yang mereka namakan “Feng Shui”, yang mana pengaruhnya masih menebal
dalam kalangan mereka pada hari ini). Lazimnya adat istiadat Cina dipengaruhi
oleh unsur Buddha yang menjadi pegangan kebanyakan ahli dalam masyarakat Cina.
Falsafah lampau juga banyak mempengaruhi adat istiadat Cina sehingga
menyebabkan mereka mempunyai pelbagai acara-acara dan pantang larang yang
berorientasikan adat.
Seperti juga masyarakat majoriti Melayu dan Islam, contoh
adat atau budaya masyarakat Cina juga (i-) mementingkan nasab keluarga dari
sebelah lelaki. Nama pangkal seseorang iaitu nama keluarga didalam masyarakat
Cina ialah nama keluarga disebelah lelaki. Sebagai contoh, nama Prof. Dr. Teo Kok
Seong dan Prof. Wang Gunwu, nama pangkal mereka iaitu Teo dan Wang itu ialah
nama warisan keluarga ayah mereka yakni nama keluarga sebelah lelaki. Kaum
lelaki Cina juga seperti kebanyakan lelaki bangsa lain, dilantik menjadi ketua
keluarga dan merupakan waris utama pusaka keluarga).Ini merupakan salah satu
aspek adat yang menjadi amalan masyarakat Cina.
Kepentingan meneruskan kesinambungan keluarga didalam
masyarakat Cina, contoh (ii) aspek perkahwinan juga menjadi amalan masyarakat
mereka. menyebabkan perkahwinan seorang lelaki didalam keluarga adalah amat
penting. (Secara tradisi, perkahwinan tersebut akan mengikuti beberapa upacara
yang bermula dengan merisik oleh seorang perantara hinggalah perkahwinan.
Namun, pada zaman yang lebih moden ini, hanya pendaftaran menurut undang-undang
saja yang diperlukan dan akan diadakan majlis keraian yang mewah di restoran). contoh
(iii) Kelahiran anak mengikut adat dan pantang larang Cina ialah sangat
penting. Justeru (kesihatan si ibu dan kandunganya adalah amat dititik
beratkan. Si ibu digalakkan tidur dan makan dengan baik, membaca buku yang baik
dan melihat benda-benda yang cantik. Apabila anak itu dilahirkan, anak itu
dibersihkan dan akan dibedung. Pada hari ke 29 kelahiran, rambut si anak
dicukur dan rambutnya dibungkus dengan kain merah. Rambut itu akan digantung
berdekatan bantalnya selama 100 hari dan kemudian rambut itu dibuang ke sungai.
Anak itu diharap akan menjadi berani pada masa hayatnya. Setelah sebulan
kelahiran anak itu, upacara Bulan Penuh akan diadakan dengan meriah. Ulang
tahun kelahiran seseorang kaun Cina tidak akan diperingati, kecuali diperingati
oleh anaknya apabila seseorang itu sudah tua dan ianya akan diadakan secara
besar-besaran). contoh (iv) Kematian ibu bapa dalam masyarakat Cina adalah
(upacara yang amat berharga dan mahal kosnya yang terpaksa ditanggung oleh
anak-anak. Keranda yang baik, tanah kuburan yang baik dan pakaian kematian yang
bagus pastinya memerlukan belanja besar. Bagi masyarakat Cina inilah hadiah
terbaik seorang anak kepada ibu bapanya. Jika si anak tidak mampu, masyarakat
sekeliling pasti akan membantu. Anak lelaki yang tua memainkan peranan utama
memastikan upacara mandi, memberi makan, kafan dan bertanggungjawab memasukkan
mayat ke dalam keranda seperti yang dinasihatkan oleh seorang tukang tilik.
Keranda tersebut akan dijaga hingga beberapa hari tertentu untuk lawatan dan
sembahyang seterusnya akan dikebumikan pada satu hari yang ganjil).
Didalam masyarakat Cina, upacara pengkebumian (adalah acara
yang amat meriah dengan dipenuhi dengan peraturan dan adat tertentu. Selepas
pengkebumian mayat, akan diadakan pelbagai upacara lain terutama adat
pembakaran colok dan alatan yang diperbuat daripada kertas sebagai bekalan
hidup si mati di alam akhirat. Upacara ini biasanya akan diketuai oleh seorang
Sami yang diamanahkan oleh keluarga si mati).
Oleh kerana adat kematian ini dianggap terlalu penting dalam
masyarakat Cina, banyak kepercayaan dan pantang larang mesti diperhatikan dan
dipatuhi apabila berlaku sesuatu kematian.
Sepanjang tahun dalam kehidupan masyarakat Cina, banyak
sekali contoh (v)perayaan yang diikuti dan diraikan oleh orang Cina. Setiap
bulan, pasti ada kegiatan dan upacara tertentu serta dewanya yang berlainan
untuk dipuja. Adat resam masyarakat Cina amat banyak dan ianya akan diamalkan
mengikut perubahan musim pertanian dan negeri China.
Antara upacara-upacara yang diraikan masyarakat Cina selain
dari Tahun Baru Cina dan Chap Goh Meh ialah (adat Ulang Tahun Kematian, adat
Puja Kampung, adat Mencuci Kubur, Sembahyang Hajat dan Menjamu Keramat).
Adat-adat ini tampak seumpama perbuatan-perbuatan yang
menjadi amalan masyarakat Melayu. Namun ianya pastilah berbeza dan dijalankan
dengan cara dan matlamat yang berbeza bagi mewujudkan identiti masyarakat Cina
yang tersendiri.
masyarakat india
Seperti juga kaum Cina, kaum India juga bukanlah penduduk
asal Malaysia. Kemasukan masyarakat India ke Tanah Melayu sudah berlaku sejak
sekian lama. Samada kemasukan itu suatu bentuk penghijrahan atau sekadar
merantau untuk mencari rezeki, hakikatnya kemasukan ini sudah berlaku sejak
sekian lama. Apabila Melaka muncul sebagai pusat perdagangan serantau menjelang
abad ke 15,masyarakat India yang terdiri daripada golongan pedagang, sami
Buddha dan Hindu, tukang dan sebagainya tidak terlepas pandang untuk memasuki
Tanah Melayu dengan pelbagai kepentingan. Kemasukan mereka ini juga sudah pasti
membawa bentuk adat istiadat mereka yang tersendiri.
Masyarakat India biasanya mengikuti (adat resam yang
berteraskan agama Hindu) meskipun ramai orang India pada hari ini beragama
lain. Seperti kaum-kaum lain di Malaysia.
Adat dan budaya masyarakat India
mereka juga mempunyai (contoh) (i)- budaya berkunjung ke
rumah rakan dan sanak saudara serta turut bersedia menerima kunjungan dari
jiran tetangga. Di dalam masyarakat India, jika kita ingin berkunjung kerumah
tetamu, amatlah digalakkan membawa buah tangan sebagai tanda terima kasih
kepada tuan rumah. Mereka juga biasanya melangkah kedalam rumah dengan kaki
kanan dahulu.
Kaum India juga mengamalkan (ii) adat bertegur sapa sesama
sendiri. Mereka menyapa dengan sebutan ‘vanakam’ dan sentiasa bertanyakan
tentang kesihatan, kerja, perniagaan atau sebagainya antara rakan dan sanak
saudara mereka.
(Apabila tetamu bertandang ke rumah mereka, tetamu sentiasa
dijamu dengan minuman atau makanan dan tetamu mesti sudi menerima hidangan
dengan baik sebagai tanda hormat kepada tuan rumah. Didalam masyarakat India
juga, jika menerima sesuatu, dimestikan menggunakan tangan kanan sebagai tanda
kebaikan dan kesyukuran).
(Keluarga amat penting dalam masyarakat India. Meskipun bapa
memainkan peranan utama tetapi ibu adalah institusi yang paling dihormati dan
dianggap mulia, ‘Ibu adalah umpama Tuhan’ dan anak perempuan juga dipanggil
‘amma’ seperti seorang ibu didalam tradisi India. Oleh itu, penjagaan anak
perempuan amat dititik beratkan terutama ketika mereka masih dara).
Seorang suami pula didalam masyarakat India adalah ‘Tuhan
bagi isterinya’ dan mesti sentiasa dihormati. Oleh kerana itu, proses contoh
adat (iii) perkahwinan India (mesti ditentukan oleh seorang ketua agama yang
membuat tilikan masa bertuah serta keserasian pasangan yang akan berkahwin).
Masa perkahwinan yang dianggap bertuah amatlah penting bagi menjalankan segala
acara dan upacara untuk mengelakkan berlakunya malapetaka ataupun nasib buruk.
Untuk mengelakkan dari keadaan buruk, maka biasanya perkahwinan dilakukan pada
waktu tengah malam atau waktu matahari akan naik. Upacara perkahwinan dilakukan
di rumah pengantin perempuan ataupun di kuil oleh seorang ketua agama. Pada
satu kawasan empat segi di kuil itu, sami akan menyalakan api dan menyembah
Tuhan untuk menyaksikan perkahwinan itu.
Seperti juga adat kaum-kaum lain, contoh (iv) kelahiran
seorang bayi adalah acara yang penting kepada keluarga dan masyarakat India.
Semua saudara mara akan dimaklumkan apabila lahirnya seorang bayi. Pantang
larang , Selama 16 hari selepas kelahiran bayi, ahli keluarga tidak boleh
melakukan sebarang upacara agama. Pada hari ke 16 kelahiran, upacara penting
diadakan untuk menamakan anak. Ketika ini rumah dan buaian akan dihias cantik
dan jiran-jiran dijemput bersama meraikan upacara tersebut.
Dalam aspek pemberian nama anak, nama seorang anak
diperolehi dari almanak Hindu mengikuti bintang dan hari kelahirannya. Seorang
ketua agama akan dirujuk untuk mencari nama bertuah mengikuti aksara
bintangnya. Ketika menamakan itu, bayi dipangku oleh orang tua satu persatu
sambil dinyanyikan doa agama oleh kaum wanita mereka.
contoh (V) Dari aspek perayaan, terdapat banyak perayaan di
kalangan masyarakat India. Di sepanjang tahun, mengikut kalendar Hindu mereka
akan mengadakan pelbagai upacara sembahyang berkaitan musim dan perubahan tahun
seperti di negeri India. Masyarakat Hindu akan bersembahyang sebanyak tiga kali
sehari iaitu pada waktu pagi, tengahari dan petang di tempat tertentu di rumah.
Mereka juga pergi ke kuil untuk bersembahyang ataupun mengadakan upacara agama.
Perayaan kaum India diadakan dengan mengikuti peredaran
bulan dan setiap bulan ditandakan oleh bulan mengembang dan bulan menirus.
Terdapat 21 jenis perayaan didalam adat masyarakat India. Perayaan-perayaan itu
termasuklah Deepavali, Thaipusam dan Thaiponggal.
Deepavali ialah ‘perayaan cahaya’ sebagai tanda kejayaan
‘cahaya’ ke atas ‘gelap’ atau ‘ilmu’ ke atas ‘kejahilan’ ataupun ‘keadilan’
mengatasi ‘kezaliman’. Inilah perayaan paling utama bagi masyarakat India. Pada
hari ini sembahyang akan diadakan terutama untuk mendoakan roh keluarga yang
sudah meninggal dunia.
Thaipusam pula adalah perayaan bulan “Thai” untuk
membersihkan diri dengan menggunakan susu, madu dan bunga di kuil dan membuat
persembahan kepada Dewa Subramaniam. Pada masa perayaan ini diadakan, ‘kavadi’
yang berisi buah-buahan, susu dan akan dibawa pelbagai persembahan.
Thaiponggal pula merupakan perayaan menuai dan ‘masak padi
baru’ serta ‘memuja semangat padi’. Ia adalah masa yang amat baik untuk
mangadakan perkahwinan dan upacara lain. Rumah akan dibersihkan dan dihiasi,
‘ponggal’ pula akan dimasak di dalam periuk baru untukdipersembahkan kepada
Dewa Matahari dan juga disedekahkan kepada jiran tetangga.
Melanjutkan perbicaraan terdahulu berkaitan adat atau
disebut juga budaya masyarakat-masyarakat utama Malaysia, apa yang cuba
digambarkan bukanlah bagaimana bentuk adat-adat tradisi masyarakat di Malaysia
semata-mata, tetapi kita berusaha untuk melihat bagaimana setiap kaum itu
mempunyai adat dan kepercayaanya yang membentuk identiti dan keperibadian
mereka yang tersendiri. Secara tidak langsung juga didalam bahagian itu kita
telah membicarakan kepentingan adat kepada kaum-kaum tersebut. Walaupun tidak
dinyatakan dengan jelas, namun jika diteliti, kita pasti akan memahami akan
kepentingan adat-adat itu sekurang-kurangnya sebagai perlambangan identiti dan
peribadi masyarakat mereka.
Bercakap berkenaan identiti dan keperibadian masyarakat.
Kita sedia memaklumi bahawa di Malaysia, kita tidak hanya mempunyai satu bangsa
sahaja. Malaysia merupakan sebuah negara yang bangsa-bangsa didalamnya adalah
bercampur ataupun dalam istilah yang lebih mudah, masyarakat yang majmuk.
Justeru apa yang ingin dijadikan topik disini ialah bagaimana kepelbagaian adat
didalam masyarakat Malaysia yang membentuk identiti masing-masing ini mampu
disatukan dan dijadikan sebagai cerminan peribadi dan identiti kepelbagaian itu
secara menyeluruh dan bersifat nasional. Maknanya (1 )kita perlu membicarakan
tentang bagaimana kepelbagaian adat di Malaysia itu dapat disatukan dan
dijadikan sebagai adat yang satu bagi menjadi lambang identiti dan peribadi
nasional?.(2) Perlu dibincangkan juga ialah apakah aspek teras yang menjadi
garis panduan budaya nasional ini?.
Dalam mengungkap permasalahan ini, kita sebenarnya hanya
perlu mencari aspek adat yang menjadi teras kepada pembentukan adat nasional
yang menjadi perlambangan identiti dan keperibadian seluruh rakyat Malaysia dan
apakah kepentingan aspek adat itu serta kepentingan identiti dan keperibadian
kebangsaan itu sendiri.
Aspek adat yang menjadi teras kepada pembentukan identiti
nasional lebih mudah kita fahami melalui pembentukan Dasar Kebudayaan yang
digubal pada 1971. Dasar ini diputuskan melalui Kongres Kebudayaan Kebangsaan
yang dirasmikan oleh Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak dan ianya dihadiri
oleh wakil-wakil dari setiap kaum di Malaysia.
Melalui pembentukan ini, secara rasmi telah digariskan
beberapa perkara yang menjadi teras kepada pembentukan identiti dan
keperibadian seluruh rakyat Malaysia. Justeru melalui kewujudan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan yang memang digagaskan bagi maksud itu, kita akan dapat
mengungkap aspek adat yang menjadi teras kepada pembentukan identiti nasional
yang menjadi fokus tulisan ini.
Antara aspek teras dalam pembentukan identiti dan peribadi
nasional ialah identiti dan kepribadian Malaysia haruslah berteraskan adat asal
rantau ini. Definisi geografi berkaitan ‘rantau ini’ ialah kawasan yang
merangkumi Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura, Brunei, Thailand,
Kampuchea serta Kepulauan Selatan Pasifik iaitu Polynesia, Melanesia, Oceania
sehingga ke Madagascar. Rantau ini adalah merupakan bahagian utama dari kawasan
tamadun atau budaya Melayu. Rantau ini (merupakan pusat pemancaran,
pengembangan warisan adat masyarakat Melayu sejak zaman berzaman dan ditandai
pula oleh kegemilangan dan keagungan tamadun Melayu yang berpusat di Melaka yang
menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa perhubungan antarabangsa yang juga
dipanggil sebagai linguafranca).
Adat serantau ini juga digambarkan melalui
persamaan-persamaan di bidang bahasa yang berasaskan keluarga bahasa Melayu
iaitu Austronesia, kedudukan geografi, pengalaman sejarah, kekayaan alam,
kesenian dan nilai-nilai keperibadiannya. Justeru dalam aspek Malaysia, secara
mudahnya, aspek adat yang menjadi teras kepada pembentukan identiti nasional
ialah adat masyarakat Melayu.
Hal ini tidak dapat dipertikaikan oleh masyarakat lain
kerana adat atau budaya Melayu pada hari ini merupakan cara hidup, lambang
identiti dan asas ukuran keperibadian kepada lebih 200 juta umat manusia yang
menuturkan satu rumpun bahasa yang sama. Maka apabila dipersetujui adat
masyarakat asal serantau dijadikan identiti Malaysia, pastilah di Malaysia,
adat Melayu yang paling layak diletakkan didalam kategori itu. Prof. Emeritus
Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim sendiri, walaupun berbangsa Cina, turut mengakui
bahawa masyarakat Melayu ialah nuklius ataupun teras dalam masyarakat Malaysia.
Justeru adat Melayu dijadikan teras identiti semua kaum di Malaysia adalah
sangat berpatutan ataupun dalam istilah arab dipanggil adil.
Aspek teras pembentukan identiti yang kedua ialah
menggunakan unsur-unsur adat dan kebudayaan luar yang sesuai dan wajar untuk
diterima sebagai identiti Malaysia. Aspek ini bertepatan dengan situasi
penduduk berbilang kaum yang mewarisi pelbagai adat dan budaya. Dengan itu
unsur-unsur adat Cina, India, Kadazandusun, Arab, Barat dan lain-lain unsur
adat yang sesuai, boleh diberi pertimbangan untuk diterima dan dijadikan
sebagai identiti kebangsaan.
Kesesuaian penerimaan dalam penyerapan ini adalah bergantung
kepada kerelevenannya yang pasti tidak boleh bercanggah dengan Perlembagaan,
prinsip-prinsip Rukun Negara, kepentingan nasional, asas-asas moral serta
kerohanian sejagat pada amnya dan pada Islam sebagai agama rasmi negara
khasnya.
Dalam penerimaan teras kedua ini, kita melihat berlaku tolak
ansur sesama kaum di Malaysia dalam soal pembentukkan keperibadian dan identiti
kebangsaan. Bukan sahaja identiti Melayu diangkat sebagai identiti kebangsaan,
tetapi juga identiti kaum-kaum lain di Malaysia. Ia juga diterima kerana
terdapat unsur-unsur adat yang sama dan seiring dengan adat teras iaitu adat
dan kebudayaan Melayu.
Namun, hal ini juga tidak boleh dijadikan isu samada
identiti kebangsaan itu orientasinya adalah daripada warisan adat kaum yang
mana. Ini kerana pembentukkan identiti dan keperibadian kebangsaan itu bukanlah
bertujuan untuk mempromosikan adat masing-masing untuk digunakan oleh semua
rakyat Malaysia, sebaliknya ia jelas berperanan untuk menyeragamkan identiti
masyarakat yang pelbagai untuk dijadikan identiti Malaysia yang satu. Namun
identiti bangsa juga masih boleh dikekalkan dan dipelihara kelangsunganya.
Aspek ketiga yang menjadi teras kepada pembentukkan
keperibadian dan identiti kebangsaan ialah agama Islam. Agama atau kepercayaan
kepada Tuhan merupakan unsur penting didalam proses pembangunan dan perpaduan
negara. Agama juga perlu bagi merealisasikan pembentukan rakyat yang berakhlak
dan berperibadi mulia.
Agama Islam memberi panduan kepada manusia dalam mengimbang
dan memadukan usaha bagi mengisi kehendak-kehendak emosi dan fizikal. Kerana
itu ia patut dijadikan unsur yang penting dalam pembentukan identiti
kebangsaan. Ini juga memandangkan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara.
Di samping itu, telah wujudnya fakta sejarah dan nilai-nilai Islam yang telah
sedia didukung oleh sebahagian besar rakyat rantau ini sejak dahulu lagi.
Bercakap pula tentang kepentingan aspek-aspek adat yang
dijadikan teras kepada pembentukan identiti dan keperibadian kebangsaan, aspek
teras yang disenaraikan seperti adat masyarakat rantau ini, adat luar yang
sesuai dan adat yang berpandukan Islam pasti mempunyai kepentingannya yang
tertentu.
Yang pertama, kepentingan adat Melayu dijadikan sebagai
teras dalam pembentukan identiti nasional ialah untuk memastikan kestabilan
sosial dan politik di Malaysia terus terpelihara. Harus kita fahami apabila
kita bercakap berkenaan Malaysia, majoriti penduduknya ialah orang Melayu.
Kerana orang Melayu ialah majoriti didalam masyarakat Malaysia, adalah penting
untuk menjadikan adat kaum yang majoriti sebagai ikutan kepada kaum-kaum lain
yang lebih kecil populasinya. Ini bagi memastikan tidak berlaku pertikaian
kepada masyarakat lain di Malaysia khususnya kepada masyarakat Melayu sendiri
sebagai entiti yang terbesar dan bertaraf peribumi di Malaysia. Kedudukan
masyarakat Melayu yang dianggap nuklius didalam sistem sosial di Malaysia juga
merupakan kepentingan yang perlu diambil berat sesuai dengan kedudukan
istimewanya yang dijamin Perlembagaan.
Kedudukan Raja-Raja, Yang Dipertua Negeri dan Yang Dipertuan
Agong juga merupakan aspek yang penting untuk menjadikan adat Melayu sebagai
pemangkin identiti nasional. Raja-Raja dan Yang Dipertuan Agong merupakan tuan
kepada negeri-negeri dan negara Malaysia sendiri. Mereka juga merupakan orang
Melayu. Kedudukan mereka yang menjadi lambang perpaduan negara ini menyebabkan
adat istiadat mereka iaitu adat istiadat Melayu diterima sebagai suatu unsur
teras dalam melaksanakan identiti Malaysia secara bersama. Justeru untuk
memastikan Institusi Raja-Raja Melayu terus dilindungi dan dihormati, maka dalam
usaha untuk membentuk identiti dan peribadi kebangsaan, adat Melayu tidak boleh
dikesampingkan.
Kita juga harus melihat kepentingan untuk menerima mana-mana
unsur adat dan budaya luar untuk dijadikan adat dan budaya kebangsaan. Walaupun
telah dipersetujui bahawa adat Melayu merupakan adat teras yang dijadikan
ikutan setiap rakyat Malaysia, namun ketetapan itu tidak bermaksud hanya itu
sahaja adat yang akan diterima kearah pembentukan identiti yang seragam dalam
masyarakat Malaysia. Adat dan budaya kaum lain yang sesuai juga dapat
dipraktikkan asalkan ianya tidak bertentangan dengan semangat Perlembagaan dan
Rukun Negara. Ini bagi memastikan tiada suara-suara yang mempertikaikan
tindakan kerajaan yang menggariskan unsur-unsur penting kearah membentuk budaya
kebangsaan. Pendek kata, penerimaan unsur-unsur asing ini ialah supaya
keharmonian kaum di Malaysia akan terus berlangsung dengan jayanya.
Unsur-unsur adat dan budaya luar juga penting untuk
dijadikan adat dan budaya kebangsaan kerana bagi menghasilkan budaya kebangsaan
yang tidak terlalu stereotaip dengan adat dan budaya Melayu, adat lain juga
perlu disenaraikan. Budaya kebangsaan diwujudkan untuk menunjukkan peribadi dan
identiti masyarakat Malaysia yang pelbagai, bukan hanya untuk melambangkan budaya
dan adat Melayu semata-mata. Dengan adanya unsur-unsur yang diluar daripada
adat dan budaya Melayu yang sesuai, maka akan terhasil suatu modul identiti
masyarakat yang pelbagai dan bersifat luwes.
Unsur Islam yang dijadikan teras kebudayaan kebangsaan juga
penting bagi menjamin kedudukannya yang merupakan agama rasmi Malaysia. Islam
tidak boleh dan tidak dapat disamakan dengan agama-agama lain kerana ia
merupakan agama yang sebenar. Maka dalam usaha menerapkan identiti kebangsaan,
Islam tidak boleh dikesampingkan. Selain kerana kedudukan Islam sebagai agama
rasmi, ia juga penting kerana Islam merupakan tunjang kepada kehidupan
masyarakat Melayu iaitu masyarakat peribumi dan majoriti di Malaysia. Walaupun
identiti dan peribadi kebangsaan adalah berteraskan Islam, namun agama-agama
lain bebas untuk dilaksanakan dengan syarat amalan agama-agama lain tidak akan
menggugat kedudukan agama Islam sebagai agama utama di Malaysia.
Masyarakat Malaysia sudah mempunyai adat yang tersendiri,
tetapi kenapa kerajaan masih berkehendak supaya diwujudkan suatu adat dan
budaya baru bagi mencerminkan identiti dan keperibadian Malaysia yang seragam?
Adakah dengan budaya dan adat kaum-kaum yang sedia ada di Malaysia tidak cukup
untuk mencerminkan identiti negara?
Bagi mewujudkan identiti yang seragam seiring dengan
kesanggupan pelbagai kaum untuk hidup bersama di Malaysia, tidak dapat tidak,
penyeragaman identiti dan keperibadian kebangsaan ini perlu dilakukan. Antara
kepentingan masyarakat Malaysia disatukan melalui adat dan budaya kebangsaan
ialah untuk melahirkan satu cara hidup masyarakat Malaysia yang mempunyai
pelbagai bangsa, agama, budaya dan bahasa pertuturan tetapi dapat hidup
berdampingan, berganding bahu, bertimbang rasa dan penuh dengan sikap toleran.
Penyeragaman identiti dan keperibadian berbagai-bagai etnik adalah perlu untuk
rakyat Malaysia hidup bersatu padu dan aman daripada persengketaan serta
kucar-kacir. Dalam erti kata yang lain, identiti dan keperibadian yang seragam
ini akan membolehkan perpaduan nasional berlangsung dengan lebih utuh lagi.
Identiti dan kepribadian kebangsaan juga berkepentingan
untuk menghindarkan masyarakat dari me1akukan perkara-perkara yang menyalahi
norma-norma dan garis panduan dalam kehidupan bermasyarakat. Budaya kebangsaan
ini penting ke arah melahirkan satu negara bangsa Malaysia yang maju,
progresif, saintifik dan bersatu padu tanpa ada unsur-unsur negatif dalam
kehidupan seharian sesama sendiri. Tiga etnik terbesar iaitu Melayu, Cina dan
India yang mengamalkan kebudayaan, adat resarn, agarna dan bahasa masing-masing
diharap akan dapat bersatu melalui usaha bersama yang murni ini.
Kebudayaan dan adat ahli masyarakat Malaysia walaupun
berbeza, namun mempunyai asas yang sama iaitu membentuk keperibadian dan jati
diri individu ke arah yang lebih baik. Melalui usaha membentuk identiti dan
keperibadian kebangsaan, ia membolehkan masyarakat negara kita berinteraksi
dengan lebih baik di antara satu sama dalam melaksanakan matlamat yang sama
iaitu untuk membentuk masyarakat Malaysia yang bepegang teguh dengan ajaran
agama masing-masing dan mementingkan nilai-nilai murni yang diajar didalarn
agama mereka. Interaksi antara kaum ini penting untuk menghindari masyarakat
daripada melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak sihat dan menyalahi norma-norma
kehidupan. Interaksi antara kaum yang baik juga adalah merupakan satu jalan
kearah perpaduan nasional dan mencetuskan masyarakat yang harmonis dan bersatu
padu.
Budaya yang seragam bagi rakyat Malaysia juga penting bagi
memastikan perancangan dan tindakan kerajaan untuk menerap serta menanam
nilai-nilai murni ke dalam akal fikiran, hati budi serta perilaku masyarakat
Malaysia di pelbagai lapisan masyarakat dapat direalisasikan. Amalan budi
bahasa dan nilai-nilai murni yang merupakan perkara penting dalam Dasar
Kebudayaan Kebangsaan seharusnya ditegaskan sebagai sebahagian dari proses
pembangunan identiti untuk mencapai tahap keutuhan peribadi dan perilaku yang
mulia dan berbudi bahasa. Maka identiti dan keperibadian kebangsaan ini diharap
akan meneguhkan kembali kekuatan peribadi dan jati diri masyarakat.
Segala tindakan idealisme kebangsaan ini juga adalah suatu
usaha untuk membina bangsa Malaysia melalui semangat Rukunegara. Perisytiharan
Rukunegara dengan jelas meletakkan negara di atas cita-cita perpaduan,
kehidupan demokratik, keadilan, tradisi budaya serta masyarakat progresif. Oleh
itu, budaya dan identiti seragam ini penting untuk memastikan cita-cita
tersebut dapat direalisasikan dengan jayanya.
Berbagai usaha telah dijalankan bagi mencapai matlamat untuk
mewujudkan identiti dan keperibadian kebangsaan. Secara umumnya pencapaian
matlamat dan objektif hasrat ini telah menunjukkan kejayaan yang boleh
dibanggakan. Perlu diingat bahawa didalam pembentukan dan pewujudan satu
kebudayaan kebangsaan, proses penyerapan dan penerimaannya akan mengambil masa
yang lama dan mungkin melangkaui satu generasi ke satu generasi yang lain.
Penggubalan dan pelaksanaan dasar ini, meskipun masih lagi
baru usianya namun pembentukan identiti nasional dan perpaduan kaum dan nilai
murni Islam telah pun dilaksanakan. Adalah didapati bahawa pencapaian ke arah
ini telahpun jelas kelihatan semenjak ia mula diterapkan. Identiti
kewarganegaraan dan adat Malaysia pada hari ini boleh didapati didalam
perayaan-perayaan antarabangsa dan juga di dalam kegiatan seni sukan dan
perayaan pelbagai kaum di Malaysia sama ada secara rasmi atau tidak rasmi.
Secara ringkas bolehlah dikatakan aspek adat yang menjadi
teras identiti dan keperibadian negara Malaysia telah dapat diterima dan diikuti
secara beransur-ansur oleh setiap golongan rakyat Malaysia. Namun demikian
pelaksanaannya pasti rumit dan tidak akan dapat dicapai dalam masa yang
singkat. Kesedaran dan kefahaman yang luas akan dapat membantu mencapai hasrat
dan cita-cita pelaksanaan ini kerana dengan keinsafan itu sahaja adat yang
membentuk identiti dan keperibadian kebangsaan akan dapat dibezakan dengan adat
yang bersifat kesukuan atau perkauman. Identiti dan keperibadian yang dipupuk
itu akan mencirikan sifat-sifat persamaan yang melampaui batas-batas suku kaum
dan akan memperlihatkan keperibadian kebangsaan Malaysia itu sendiri sebagai
sebuah negara yang merdeka dan bermaruah.
Budaya – Perayaan Masyarakat Majmuk di Malaysia
Sejarah silam Malaysia yang menarik, sebagai tempat persinggahan
laluan perdagangan rempah ratusan,ianya telah menjadikannya sebuah pusat
gabungan pelbagai budaya. Penduduk Melayu, Cina dan pelbagai kaum etnik yang
lain telah hidup bersama sejak beberapa generasi yang lalu. Pelbagai budaya
yang berbeza ini telah saling mempengaruhi antara satu sama lain, menghasilkan
gabungan budaya Malaysia yang unik. Jumlah kaum terbesar di Malaysia adalah
kaum Melayu, Cina dan India.
1- Salah
satu bidang kebudayaan – melalui nilai dan norma yang merangkumi p’kara spt(
peraturan-peraturan undang-undang, adat resam, ‘folk-ways & ‘mores’, gaya
dan perlakuan, pantang larang, upacara dan nilai-nilai keagamaan dan bersopan
santun).
Budaya Masyarakat Malaysia -boleh dilihat melalui perayaan
yang disambut oleh :
orang Melayu yang beragama Islam ialah menyambut (Hari Raya
Aidilfitri).
(Sambutan Hari Raya Aidilfitri bermula dengan ibadat puasa
di bulan Ramadan. Sepanjang bulan Ramadan umat Islam berpuasa pada siang hari
dan mengerjakan sembahyang terawih pada sebelah malamnya. Zakat fitrah wajib
dikeluarkan sebelum 1 syawal di mana Hari Raya Aidilfitri dirayakan. Hari Raya
disambut dengan penuh kesyukuran. Umat Islam saling bermaaf-maafan dan kunjung
mengunjungi untuk mengeratkan silaturahim. Rumah terbuka akan diadakan bagi
mempersilakan tetamu datang berkunjung.)
Budaya Masyarakat Cina –
Perayaan Tahun Baru Cina pula disambut secara besar-besaran
oleh masyarakat Cina di Malaysia yang menandakan (kedatangan tahun baru)
menurut kalendar mereka. Orang Cina percaya ada 12 binatang yang menaungi
kalendar mereka iaitu tikus , lembu, harimau, arnab, naga, ular, kuda, kambing,
monyet, ayam jantan, anjing dan babi. Setiap binatang ini memberi signifikan
dan tuahnya tersendiri.
• Sambutan
Tahun Baru Cina
(Pada malam Tahun Baru semua ahli keluarga berkumpul
beramai-ramai untuk makan bersama.Tujuannya adalah untuk mengeratkan jalinan
hubungan sesama keluarga. Ahli kelurga yang telah berumahtangga akan memberi
‘angpau’ kepada saudara mara dan sahabat yang belum berumahtangga. ‘Angpau’
membawa pengertian kesejahteraan yang berpanjangan, Sepanjang Tahun Baru Cina
berlangsung, tarian singa dimainkan dari rumah ke rumah dan kedai-kedai untuk
memberi berkat kepada mereka yang meraikan perayaan tersebut. Penutup kepada
perayaan Tahun baru Cina ialah perayaan Chap Goh Meh).
Budaya Masyarakat India
Deepavali pula adalah salah satu perayaan yang disambut oleh
masyarakat Hindu. Ianya dirayakan pada bulan gelap bernama ’aippasi’ pada bulan
Oktober dan November. Deepavali bermaksud ‘sebarisan pelita’. Dengan memasang
pelita, mereka percaya bahawa kecerahan mengatasi kegelapan, kebaikan mengatasi
kejahatan, keadilan mengatasi kezaliman dan kebijaksanaan mengatasi kejahilan.
• Sambutan
Deepavali
(Di pagi hari, masyarakat Hindu akan menyucikan tubuh badan
dengan memakai sedikit minyak di kepala dan mandi. Kemudian mereka
bersembahyang di rumah atau dikuil-kuil.
Selepas bersembahyang, mereka berkunjung ke rumah kaum
keluarga.Kebiasannya, surirumah akan menyediakan kotak-kotak kecil berisi
manisan dan membawa bersama apabila berkunjung ke rumah saudara-mara mereka. Di
kebanyakan rumah, ‘rangoli’ iaitu lukisan yang dibuat daripada tepung beras
berwarna-warni akan menyambut tetamu di hadapan rumah).
Sebagai rumusan, kepelbagaian kaum di Malaysia mewujudkan
pelbagai budaya dan seterusnya melahirkan suasana yang harmoni dan unik.
Perayaan-perayaan yang disambut oleh masyarakat mengikut agama dan kepercayaan
masing-masing mencorakkan lagi kepelbagaian budaya di Malaysia. Melalui
perayaan-perayaan seumpama ini kita boleh mengenali identiti dan budaya sesuatu
kaum yang terdapat di negara kita.
No comments:
Post a Comment