KESAN KEDATANGAN ISLAM KE NUSANTARA
Terdapat sesetengah pihak yang mendakwa bahawa
kedatangan Islam di Nusantara tidak membawa sebarang kesan atau pengaruh
terhadap masyarakat di rantau ini.
Pendapat ini merupakan satu pendapat yang amat keterlaluan dan tidak
bersandarkan kepada fakta yang sebenar.
Menurut Al Attas, kebangkitan Islam di Tanah Arab telah bertanggungjawab
mewujudkan suatu perubahan baru atau “Zaman Baru” di Eropah. Begitu juga dengan kedatangan Islam di
Nusantara juga membawa suatu perubahan di sini.
Pendapat ini nampaknya lebih konkrit dan berasas, kerana kedatangan
Islam ini telah membawa satu bentuk persambungan dan perubahan. Dengan kata lain, kedatangan Islam telah
membawa pelbagai perubahan tetapi masih terdapat unsur-unsur tradisi dan
kefahaman yang bercanggah dengan Islam.
Antara perubahan yang berlaku adalah seperti berikut:
Pengaruh dalam Bidang Politik
Dari segi politik, terdapat perubahan yang
jelas apabila wujudnya kerajaan-kerajaan Melayu-Islam yang berpunca dari
gerakan dakwah Islamiah oleh mubaligh-mubaligh dan ulama-ulama ke rantau
ini. Di Nusantara terdapat masyarakat
Islam yang dikenali sebagai Ta-Shih pada tahun 674 M. Ini adalah suatu panggilan kepada orang-orang
Arab atau Farsi Islam di rantau ini yang terdapat di pantai barat Sumatera dan Jawa.
Masyarakat Ta-Shih adalah yang dikaitkan
dengan sebutan Che-Po (Jawa) yang menemui Ratu Siam dari Kerajaan Ho-Ling (Kalingga) yang
terletak di Jawa Timur. Jadi, pada abad
ke-7 sudah wujud penempatan ini dan dikatankan pengaruh Islam telah menjalar
dalam pemerintahan Srivijaya.
Dengan pengislaman Raja Jambi yang pertama di
Nusantara telah mewujudkan kerajaan yang bertukar corak menjadi kerajaan Islam
yang terkenal dengan “Kerajaan Sribuza Islam”. Kerajan ini tidak panjang kerana telah
diserang oleh Dinasti T’ang.
No comments:
Post a Comment