RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
Mata Pelajaran : Pendidikan
Jasmani
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Bola
Baling
Sub Tajuk : Hantaran Aras Bahu
Tarikh : 17/07/2011
Masa : 8.00
– 9.30 pagi
Tahun : 4
Dinamik
Bil. Murid : 20 orang (11 Lelaki, 9 Perempuan)
Hasil pembelajaran : Pada
akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat :-
(a) Psikomotor
Melakukan kemahiran hantaran aras bahu dan tepat pada
sasaran sekurang-kurangnya 8 daripada 10 kali percubaan
dalam anggaran jarak 5 meter mengikut teknik.
(b) Kognitif
Menerangkan perlakuan hantaran aras bahu.
(c) Afektif
Kerjasama, berdisiplin, mematuhi arahan dan bertolak
ansur.
Pengalaman Sedia Ada : Murid
pernah melihat permainan bola baling di televisyen.
Penerapan nilai : Kerjasama dan berdisiplin
KBKK : Membanding beza
Penggabungjalinan : Sains dan matematik
Kesepaduan : Koordinasi
Bahan Bantu Mengajar : Bola
baling (20 biji), wisel (1 biji), kon kecil (4 buah), selendang (10 helai)
Bahagian / Masa
|
Aktiviti
|
Fokus pembelajaran
|
Organisasi
|
Catatan / Alatan
|
||||||
Permulaan
(+-
3 minit)
|
Memanaskan
badan
·
Berlari kapal terbang
|
·
Murid-murid berselerak dalam kawasan
kon.
·
Tangan didepakan seperti sayap kapal
terbang.
·
Mata melihat hadapan mencari ruang
kosong.
·
Berlari atas bebola kaki.
·
Berbunyi seperti kapal terbang.
|
Alatan
:
Kon
kecil - 4
|
|||||||
Regangan
individu
·
|
·
Berdiri tegak, kaki dibuka luas paras
bahu.
·
Bongkokkan badan dan tangan diluruskan.
·
Sentuh lantai dengan kedua belah
tangan dan kira dari nombor 1 hingga 8.
·
Elakkan dari menghenjut.
·
Ulang aktiviti 3 kali.
|
|||||||||
Regangan berpasangan
·
|
·
Murid-murid berselerak dalam kawasan kon
secara berpasangan.
·
Guru buat demonstrasi dan murid
melakukan aktiviti.
·
Siku lurus.
·
Tapak tangan pasangan saling
menyokong.
·
Badan dicondongkan.
·
Kaki kanan dibuka ke depan, kaki kiri
dibuka ke belakang.
·
Mata pandang ke hadapan.
·
Buat dengan kiraan sehingga 8.
|
|||||||||
Perkembangan
(30
minit)
Langkah
1
(+-
8 minit)
|
Gerak
kerja individu
·
Hantaran aras bahu tanpa bola.
·
Guru tunjukkan demonstrasi.
|
Fasa
Persediaan
·
Tanpa menggunakan bola sebelah tangan
seperti pegang bola berada pada aras bahu.
·
Sebelah kaki di hadapan.
·
Bahu bebas menghala ke sasaran.
Fasa
Perlaksanaan
·
Bawa ‘bola’ ke belakang dan tolak bola
ke sasaran dengan siku bergerak dahulu.
Fasa
Ikut Lajak
·
Bahu dan tangan lurus ke hadapan.
·
Jari dibuka luas.
·
Kaki mengikut lajak.
|
|
Alatan
:
Kon
kecil - 4
|
||||||
Langkah 2
(+- 5 minit)
|
Gerak
Kerja Berpasangan
·
Melakukan Hantaran Aras Bahu Kepada
Rakan.
·
Jarak Antara 5 Hingga 15 Meter.
|
Fasa
Persediaan
·
Seperti langkah 1 tetapi menggunakan
bola.
·
Penghantar menghantar bola pada aras
bahu kepada penerima dengan teknik yang betul.
Fasa
Perlaksanaan
·
Buat 8 daripada 10 percubaan.
·
Jarak antara penghantar dan penerima
adalah 5 meter sehingga 15 meter.
·
Tukar peranan pasangan.
Fasa
Ikut Lajak
·
Bahu dan tangan lurus ke hadapan.
·
Jari dibuka luas.
·
Kaki mengikut lajak.
|
5 meter-15 meter
P P
P P
|
Alatan
:
Kon
kecil - 4
Bola
baling - 10
|
||||||
Langkah
3
(+-
5 minit)
|
Gerak
kerja bertiga (berkumpulan)
·
Hantaran aras bahu dalam bentuk segi
tiga
|
Fasa Persediaan
·
Berada di belakang kon dalam bentuk
segi tiga.
·
Setiap kumpulan seramai 6 orang.
·
Setiap bucu ada 2 orang ahli kumpulan.
·
Setiap ahli berada dalam keadaan sedia
untuk terima bola.
Fasa
Perlaksanaan
·
Pemain A menghantar bola kepada pemain
C.
·
Seterusnya pemain A belari ke belakang
pemain F.
·
Pemain C menghantar bola kepada pemain
E dan berlari ke belakang pemain B.
·
Pemain E menghantar kepada pemain B dan
terus berlari ke belakang pemain D.
Fasa
Ikut Lajak
·
Semasa hantaran dan menyambut bola,
sebelah kaki pemain berada di hadapan dan bersedia.
·
Tangan dilurus ke hadapan.
|
|
Alatan
:
Kon
kecil - 3
Bola
baling - 3
|
||||||
Kemuncak
(+-
5 minit)
|
Permainan
kecil :
·
Menyelamatkan Raja dalam kubu.
|
Syarat permainan.
·
Bahagi kepada 2 kumpulan.
·
Pasukan berselendang melawan pasukan
tidak berselendang.
·
Ahli setiap pasukan 9 orang.
·
Setiap pasukan perlu melindungi raja
yang berada di dalam kubu daripada terkena bola dari pihak lawan.
·
Murid menggunakan teknik hantaran aras
bahu yang dipelajari.
·
Kawasan permainan dalam segi empat
kawasan kon.
Arahan:
·
Bola dimulakan di tengah kawasan.
·
Giliran diundi untuk memulakan serangan.
·
Setiap ahli pasukan perlu melindungi raja
pasukannya.
·
Apabila ahli mendapat bola, ahli itu
dapat membuat serangan kepada raja pihak lawan atau membuat hantaran kepada
ahli pasukannya.
·
Pasukan yang paling banyak membuat hantaran
bahu tepat ke kaki raja pihak lawan dikira pemenang.
·
Gunakan hantaran aras bahu sahaja.
|
X =
Raja
P =
pemain
|
Alatan
:
Kon
kecil - 4
Bola
baling - 1
Selendang - 10
Wisel -
1
|
||||||
Penutup
(+-
4 minit)
|
Gerak
kendur
·
Lari anak
|
·
Murid perlu berlari anak mengelilingi
kon.
·
Hayun tangan ke atas, sisi dan bawah.
·
Goyangkan kaki dan tangan.
|
Alatan
:
Kon
kecil - 4
|
|||||||
Regangan
peha
|
·
Angkat peha kanan dan tahan dalam
kiraan 1 hingga 8.
·
Tukar peha.
|
|||||||||
Regangan
tengah
|
·
Kedua belah tapak tangan dirapatkan ke
hadapan.
·
Tangan dihayun ke depan dan belakang
sebanyak 8 kali.
|
|||||||||
Regangan
leher
|
·
Muka pandang ke kiri, tangan menyokong
pipi kanan dan sebaliknya.
·
Dongak ke atas dan kira dari 1 hingga
8.
|
|||||||||
Tarik
dan hembus nafas
|
·
Tunduk ke bawah dalam kiraan 8.
·
Bongkok badan ke bawah dan tarik
nafas.
·
Tegakkan badan dan hembus nafas.
·
Ulang aktiviti sebanyak 3 kali.
|
|||||||||
Membuat
rumusan
|
Soalan
:
·
Apakah kegunaan hantaran bola aras
bahu semasa di dalam permainan bola baling?
Jawapan
:
·
Untuk membuat hantaran jarak jauh
ketika dihalang atau semasa tiada halangan.
Soalan
:
·
Bagaimana untuk membuat hantaran bola
aras bahu?
·
Tunjukkan cara membuat balingan bola
tersebut.
Jawapan
:
·
Tangan yang hendak membuat balingan
ditarik tinggi ke belakang dan dibengkokkan ke siku. Satu kaki diletakkan ke
hadapan. Tangan yang memegang bola dilintangakan dan bahu direndahkan semasa
melakukan hantaran.
|
MASALAH-MASALAH SEMASA SESI PENGAJARAN MIKRO
Kawasan :
Keluasan kawasan terhad.
Kawasan yang tidak sesuai.
Kawasan yang tertutup.
Alatan :
Alatan yang tidak mencukupi dan terhad.
Alatan yang tidak sesuai (bola).
Arahan :
Arahan yang kurang jelas dan perlahan.
Kawalan murid-murid :
Terkawal dan mudah untuk menjalankan sesi
pengajaran dan pembelajaran.
REFLEKSI PROSES PELAKSANAAN
PENGAJARAN
Sukan bola baling merupakan salah
satu sukan yang terkenal dan diminati ramai di Malaysia. Permainan ini juga
terdapat di dalam Sukatan Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani
Sekolah Rendah dan salah satu sukan yang senantiasa dipertandingkan.
Setelah salah satu kemahiran
hantaran bola baling iaitu hantaran aras bahu dijalankan kepada murid-murid,
didapati bahawa hasil pembelajaran kemahiran ini tercapai dengan jayanya. Setiap langkah semasa murid-murid membuat
kemahiran hantaran ini, didapati murid-murid mudah untuk mengikuti demontrasi
yang ditunjukkan terlebih dahulu oleh guru. Contohnya, semasa melakukan
hantaran aras bahu, keadaan kaki hendaklah mengikut lajak. Kaki kiri hendaklah
ke hadapan sekiranya murid menggunakan tangan kanan untuk memegang bola dan
kaki kanan ke hadapan mengikut lajak setelah bola dihantar kepada penerima.
Kemahiran
ini amat berkesan kepada murid-murid di dalam permainan bola baling. Hal ini
kerana, hantaran aras bahu dapat membuat hantaran jarak jauh kepada penerima
apabila terdapat penghalang mahupun tiada penghalang di hadapan. Setiap murid
dibekalkan sebiji bola bagi membolehkan mereka membuat hantaran secara individu
dengan betul dan tepat di samping guru memberikan perhatian kepada setiap cara
hantaran murid-murid tersebut.
LEMBARAN
KERJA BOLA BALING
(hantaran aras bahu)
1) Apakah
tujuan utama hantaran aras bahu dalam permainan bola baling?
________________________________________________________________________________________________________________________________
2) Mengapakah
jari-jari tangan perlu dibuka luas semasa memegang bola?
________________________________________________________________________________________________________________________________
3) Mengapakah
ikut lajak itu penting semasa melakukan hantaran aras bahu?
________________________________________________________________________________________________________________________________
4) Bagaimanakah
kedudukan kaki semasa balingan hantaran aras bahu dilakukan?
________________________________________________________________________________________________________________________________
5) Bagaimanakah
keadaan tangan dan siku selepas hantaran bola baling aras bahu dilakukan?
________________________________________________________________________________________________________________________________
6) Apakah
nilai yang boleh diperolehi semasa kemahiran ini dilakukan?
________________________________________________________________________________________________________________________________
NOTA TAMBAHAN
KEMAHIRAN HANTARAN ARAS BAHU
·
Hantaran jenis bahu ini kebiasaannya
digunakan untuk membuat hantaran jauh.
·
Teknik hantaran bahu ini boleh mengelirukan
pihak lawan.
KEMAHIRAN HANTARAN
Bola diletakkan di tapak tangan untuk membuat
hantaran.
Tangan yang akan membuat hantaran ditarik dan
meninggi ke belakang.
Tangan dibengkokkan ke siku.
Salah satu kaki diletakkan ke hadapan.
Tangan yang tidak memegang bola dilintangkan
manakala bahu direndahkan sedikit semasa melakukan hantaran.
RUJUKAN
BUKU ILMIAH :
Chin
Choy Lee. (2006). Bola Baling Siri Sukan
Popular. Selangor Darul Ehsan: Penerbit Fajar
Bakti.
LAMAN WEB :
Bola Baling.
Diakses September 15, 2011 daripada http://www.scribd.com/doc/13592634/Asas-permainan-bola-baling
Hantaran Aras Bahu.
Diakses September 15, 2011 daripada http://zaireey- myeasyhits4u.blogspot.com/2011/03/kemahiran-asas-bola-baling.html
Bola Baling. Diakses September 15, 2011 daripada www.slideshare.net/furzan/02-bola- baling
BORANG
REKOD KOLABORASI KERJA KURSUS
NAMA :SITI
AISYAH ZAHIDAH BINTI KAMARUDDIN
: FATIN
NABILA BT MOHD ALIZA
KUMPULAN : PISMP BM
(P4B)
SEMESTER : 4
MATA PELAJARAN : PJM3110 :
KURIKULUM DAN PEDAGOGI PJ
PENSYARAH
BIMBINGAN : EN. SYED AHMAD
EZAHAR
TARIKH
|
PERKARA YANG DIBINCANGKAN
|
CATATAN
|
T/TANGAN
|
Menerima
soalan tugasan dan taklimat daripada pensyarah mata pelajaran
|
|||
Memahami
kehendak soalan tugasan – perbincangan dengan 2 orang ahli kumpulan.
|
|||
Mencari
maklumat dari internet/Pusat Sumber/buku – mendapatkan bantuan daripada
Pustakawan.
|
|||
Menyediakan
draf bersama ahli kumpulan.
|
|||
Menghantar
hasil sub-tugasan/draf – semakan dan perbincangan dengan pensyarah
pembimbing.
|
|||
Berbincang
dengan ahli kumpulan untuk membaiki draf (sekiranya perlu).
|
|||
Menghantar
hasil sub-tugasan/draf selanjutnya kepada pensyarah pembimbing.
|
|||
Menghantar
tugasan lengkap kepada pensyarah bimbingan.
|
No comments:
Post a Comment