RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tahun :
5 Delima
Tarikh :
3 September 2012
Bilangan
Murid : 30 orang
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Tema :
Alam Sekitar
Tajuk :
Pencemaran Alam
Masa :
60 minit
Fokus
Utama : 2.1 Bercerita
dengan menggunakan kata, frasa, ayat, serta
sebutan dan
intonasi yang baik dan jelas.
Aras 1 (i)
Bercerita dengan menggunakan kata, frasa,
ayat, serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas .
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 2 (i)
Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan
penekanan pada intonansi berdasarkan
tanda baca.
Fokus
Sampingan : 8.2 Membina dan menulis ayat
tunggal dan ayat majmuk dalam
sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 3 (i)
Menyediakan perenggan dengan mengguna ayat
tunggal dan ayat majmuk berdasarkan
tajuk yang diberikan.
Objektif :
Pada akhir pelajaran murid dapat;
i.
Murid
dapat menyatakan tentang pengalaman mereka melihat berlakunya pencemaran air
dan udara secara lisan.
ii.
Membaca
dan menyatakan 5 isi penting secara lisan mengenai sebab berlaku pencemaran air.
iii.
Murid
dapat menulis karangan pendek mengenai pencemaran dengan menggunakan ayat
majmuk yang betul.
Kemahiran
Bahasa :i. Kemahiran bertutur dan mendengar
ii. menulis
Sistem
Bahasa : Sistem ejaan, ayat
tunggal dan ayat majmuk, sebutan dan
intonansi.
Pengisian
kurikulum :i. Ilmu :
Bahasa Melayu, Alam sekitar
ii. Nilai
: Menghayati, menghormati dan menghargai.
iii.Peraturan Sosiobudaya: Kesantunan bahasa
dalam pertuturan.
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran
Berfikir : Membuat perbezaan, menbuat inferens, dan
kemahiran
mengkategori.
Kemahiran
Belajar
: Menerima maklumat, memproses
dan melaporkan.
Kecerdasan
Pelbagai : Kinestetik, intrapersonal, interpersonal, naturalis dan emosi.
Bahan
Bantu Mengajar : Power point, buku latihan, kertas mahjong dan alat tulis.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid dapat menceritakan pengetahuan dan
pengalaman mereka mengenai
gejala pencemaran
alam
sekitarnya dengan cara berdialog dan membina
ayat
dengan menggunakan ayat mudah.
Langkah
/ masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5
minit)
.
|
Murid
ditayangkan
power
point yang
berkaitan
dengan
pencemaran air dan
udara sambil mendengar lagu “Hijau”
|
i)Murid diminta
untuk melihat paparan
power point dan menghayatinya.
ii)Murid diminta
untuk membezakan
pencemaran air dan udara dan
menyatakan pengalaman mereka
sendiri.
iii)Guru mengaitkan
dan menjelaskan
tajuk pengajaran yang akan pelajari
pada hari ini.
|
KB : Menghubungkait,
inferens
BCB: Menonton
dengan aktif
BBB : Power point
|
Langkah
1
(15
minit)
|
Guru memberi
teks cerita yang
berkaitan dengan
Pencemaran.
Guru menayangkan
video pencemaran air
dan udara
|
i)Guru memilih
seorang murid untuk
membaca petikan dengan kuat
dengan nada dan intonasi yang
betul.
ii) Murid-murid
yang lain dikehendaki
mendengar dan meneliti petikan
tersebut.
iii)Murid
ditayangkan video pendek
berkaitan pencemaran air dan udara
iv)Guru mengemukakan
soalan kepada murid berkaitan
dengan petikan yang telah dibaca.
|
KB : membuat
inferens
BCB : i) membaca
dengan intonansi yang betul.
ii) Mendengar
dengan aktif.
BBB : Teks cerita,
Video
Pencemaran
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Guru
mengadakan
perbincangan
kumpulan antara
murid-murid berkaitan punca- punca dan kesan buruk pencemaran dan membentangankan
di hadapan kelas.
|
i)Murid dibahagikan
kepada 5
kumpulan.
ii)Murid diminta
untuk berada dalam
kumpulan dan membuat
perbincangan berkaitan punca-
punca dan kesan buruk akibat
daripada pencemaran.
iii)Murid
dikehendaki membentangkan
isi- isi penting mengenai punca-
punca dan kesan buruk pencemaran
air.
iv)Murid disoal
oleh guru berkaitan
dengan tajuk dan pengetahuan
sedia ada mereka.
|
KB : Menghubungkait,
menjana idea
BCB : Memproses
maklumat dan
melaporkan
maklumat.
KP : verbal
linguistik,visual,
intrapersonal,
interpersonal
Nilai : kerjasama,
hormat-
menghormati
BBB : power point
|
Langkah 3
(20
minit)
|
Guru memberi
latihan kepada
murid-murid.
Aktiviti Pengayaan:
Menulis karangan
Pendek
berdasarkan
tajuk
yang diberi iaitu “Pencemaran Air”.
Aktiviti
Pemulihan:
Menyudahkan
petikan karangan yang
diberikan dengan
mengisi tempat
kosong.
|
i)Guru bersoaljawab
dengan murid
sekiranya mereka masih tidak
memahami tajuk pengajaran pada
hari ini.
ii)Guru memberi
latihan kepada murid
iaitu
membuat karangan pendek
mengenai sebab-sebab berlakunya
pencemaran air dengan
mengambil
isi-isi penting
daripada petikan.
iii)Guru membimbing
kumpulan murid
yang
memerlukan pemulihan dengan
menyediakan latihan
karangan yang
perlu dilengkapkan dengan mengisi
tempat kosong.
|
KB : menjana idea,
menghubungkait,
membuat inferens.
BCB : mengumpul,
memproses, mencatat
dan
melaporkan
maklumat.
KP :
intrapersonal;interpersonal,
visual,
verbal-linguistik.
Nilai :
bekerjasama,
menghargai,.
BBB : kertas
latihan.
|
Penutup
(5
minit)
.
|
Guru dan murid-
murid membuat rumusan
Mengenai pengajaran yang telah diajar dan
menanyakan soalan
kepada murid akan apa
yang mereka telah pelajari.
Murid – murid diminta
menyatakan nilai- nilai murni yang terdapat
semasa sesi pengajaran
dan pembelajaran
|
i)Murid digalakkan
supaya mengumpul
maklumat tambahan daripada bahan-
bahan yang lain bagi menambahkan
pengetahuan mereka.
ii)Murid menyatakan nilai-nilai
murni
yang telah dipelajari pada hari
ini.
|
Nilai-nilai
murni :
-Menghargai
-Bersyukur
-Menghormati
-bekerjasama
|
No comments:
Post a Comment